Wat kan ik doen als mijn automatische incasso mislukt?

Het betaalproces bij MailBlue verloopt via een automatische incasso. Om dit proces soepel te laten verlopen, vragen we alle abonnementsbeheerders een machtiging af te geven. Met deze machtiging geef je toestemming de kosten van jouw abonnement automatisch af te laten schrijven. Geef je geen machtiging af, dan helpen we je hier mee door je herinneringen en uitleg e-mails toe te sturen. 

Ik heb een machtiging afgegeven, maar ik krijg toch een betalingsherinnering. Wat kan ik doen?

Wanneer je netjes jouw machtiging hebt afgegeven, maar toch een betalingsherinnering krijgt, betekent dit dat de incasso is mislukt. Dat het automatische incasso proces mislukt, kan verschillende redenen hebben:

  • Je mandaat is (niet meer) geldig, waardoor er geen toestemming (meer) is het bedrag af te schrijven. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer een rekening is opgezegd en/of je gewisseld bent van bankrekening. Je kunt in dit geval een nieuwe machtiging afgeven Ã©n het bedrag eenmalig handmatig overmaken. 
  • Het saldo op de gekoppelde rekening was te laag, waardoor de incasso is gestorneerd. In dit geval stond er te weinig geld op de rekening, waardoor het systeem het bedrag niet heeft kunnen afschrijven. Het is hierbij niet nodig een nieuwe machtiging af te geven, want deze is namelijk nog in orde. Je dient het bedrag echter wel eenmalig handmatig over te maken. Staat er bij de volgende afschrijving voldoende saldo op de rekening, dan zal het bedrag gewoon weer afgeschreven worden. 
  • Je hebt een chargeback ingezet. Bij het inzetten van een chargeback haal je jouw geld terug door de incasso te blokkeren. Het geld wordt hiermee terug naar je rekening geboekt, waardoor de factuur op onbetaald zal blijven staan. 

Een automatische incasso kan nooit met terugwerkende kracht worden ingezet. Is de incasso dus om wat voor reden dan ook mislukt, dan dien je het bedrag van iedere mislukte incasso eenmalig handmatig over te maken. 

Alle handmatige overboekingen kunnen worden gedaan naar het rekeningnummer wat wordt aangegeven op de toegestuurde factuur. 

Wil je er zeker van zijn dat jouw automatische incasso een volgende keer succesvol is? Dan kun je te allen tijde een nieuwe machtiging afgeven. Een machtiging is nooit dubbel en zal de oude/eerder afgegeven machtiging vervangen. 

Twijfel je over jouw afgegeven mandaat en of dit allemaal goed verloopt? Mail ons dan gerust naar info@mailblue.nl en we kijken graag met je mee. 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0