[nieuwe designer] De e-mailontwerper gebruiken om een campagne op te maken

Met de nieuwe designer wordt het nog gemakkelijker om merkgebonden, goed presterende e-mails binnen MailBlue te maken. Met de nadruk op betrouwbaarheid en een gemakkelijk te navigeren gebruikersinterface, biedt de nieuwe designer vele mogelijkheden om optimale campagnes te creëren en de contacten de betrekken met jouw content! 

Let op!

- De nieuwe designer is beschikbaar in de standaard campagne. Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kan je bij het ontwerp kiezen voor 'maken met de nieuwe ontwerper'. 

- Wanneer je bij een campagne kiest voor de nieuwe designer is het niet meer mogelijk om over te stappen naar de oude designer. Je dient dan opnieuw een campagne aan te maken. 

- Komende maanden worden er steeds meer functies vrijgegeven. Binnenkort is het in de nieuwe designer ook mogelijk om blokken op te slaan en e-commerce blokken toe te voegen. 

Hoe maak je een nieuwe e-mail aan?

Om een campagne aan te maken in MailBlue, kan je de volgende stappen doorlopen:

1. Type: selecteer de type campagne die je wilt maken. 

2. Lijst: selecteer naar welke lijst je de campagne wilt versturen. 

3. Ontwerp: hier kan je de campagne aanpassen met behulp van de nieuwe designer. 

4. Samenvatting: je kan alle campagne elementen bekijken voordat je de campagne definitief verstuurd. 

5. Versturen: de e-mail gaat naar de geselecteerde lijst. 

De e-mailontwerper gebruiken

Om campagnes te maken met de nieuwe designer, kan je vanaf nu gebruik maken van de zogenaamde 'structuren' en 'blokken'. Deze tools vind je terug in het hoofdmenu aan de zijkant. 

Met 'structuur' kan je verschillende soorten content blokken in de campagne aanmaken. Je kan een structuur in de campagne slepen. Je kunt zoveel structuren toevoegen die je nodig hebt voor het ontwerp. 

Elke structuur heef een bepaald aantal containers. Je kunt een structuur kiezen die 1, 2, 3 of 4 containers bevat. Met deze containers kun je meerdere campagnefuncties in één contentblok gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld met een structuur 2 containers in de campagne plaatsen. Met één container kan je gebruiken voor een testvak en een andere voor een afbeelding. Schermafbeelding_2022-05-09_om_10.53.30.png

Je kan de afmeting en de lay-out van de individuele containers binnen een structuur aanpassen door op de optie "naar structuur" bovenaan het menu te klikken.

Schermafbeelding_2022-05-09_om_10.55.25.png

Als je op de optie klikt, dan opent er een nieuw menu:

Schermafbeelding_2022-05-09_om_10.56.44.png

In dit menu kan je de opvulling of inspringing van elke container bewerken. Als je op 'naar container' klikt bovenaan in het menu, dan ga je terug naar de opties van de gehele campagne.

Zodra je de gewenste structuur in de campagne hebt geplaatst, kan je de structuren gaan vullen met specifieke blokken. 

Let op! Als je nog een container aan een structuur wilt toevoegen, kan je rechtsboven op het plusteken klikken. Zodra de container is toegevoegd, kan je deze eenvoudig aanpassen aan de grootte van de andere containers door op de knop gelijk (=) te klikken.

Schermafbeelding_2022-05-09_om_10.59.55.png

Een blok is een specifiek type inhoud dat je aan de campagne wilt toevoegen. Hieronder vind je een overzicht van alle soorten blokken die je kunt toevoegen om de campagne te ontwerpen:

- Afbeelding

- Tekst

- Knop

- Plaatshouder

- Video

- Sociaal

- Banner

- Timer

- Menu

- HTML

Eenmaal geplaatst, kan je op elk van deze elementen klikken om ze aan te passen met kleuren, lettergrootte, links en nog veel meer. Om één van deze blokken te gebruiken, kan je deze blokken selecteren en op de juiste plek in de campagne slepen. 

Het uiterlijk van de campagne ontwerpen met de e-mailontwerper

Onder het tabblad 'uiterlijk' kan je structuurelementen bewerken. Je vindt de volgende bewerkingssecties onder het tabblad 'uiterlijk':

- Algemene instellingen

- Lijnen

- Hoofdingen 

- Knop

- Mobiel formatteren

Elke van deze sectie past de stijl van de campagne verder aan. 

Schermafbeelding_2022-05-09_om_11.06.17.png

De algemene instelling van de e-mailontwerper

Onder algemene instellingen kan je zaken als bericht breedte en lettertype aanpassen. Hier is een volledige lijst met alle mogelijkheden:

Breedte bericht. De standaardbreedte is ingesteld op 600px, maar je kan elke grootte tussen 320 en 900px instellen. 

- Standaard opvulling. Dit wordt standaard gebruikt voor alle nieuwe structuren die aan een e-mail worden toegevoegd. 

- Achtergrondkleur en afbeelding. Stel de gewenste achtergrondkleur en afbeelding in op basis van de e-mailinhoud.

- Lettertype. Je kan het gewenste lettertype selecteren. 

- Regel- en alinea afstand. Stel de afstand in tussen tekstregels en alinea's. 

- Links onderstrepen. Kies of je de links wilt onderstreept wilt weergeven. 

- Reactief design. Door het inschakelen van deze functie, wordt de campagne met de mobiele weergave verbeterd. De resultaten kunnen echter verschillen op verschillende apparaten. Als deze functie is uitgeschakeld, weerspiegelt de mobiele versie van de desktopversie. 

- RTL tekstrichting. Als deze optie is ingeschakeld, dan gaat de tekstrichting automatisch van rechts naar links. 

Hoofdingen

Onder het tabje 'hoofdingen' kan je het lettertype, lettergrootte, kleur, vetgedrukt of cursief voor H1, H2, H3 koppen instellen. 

Knop

Bij 'knop' kan je enkele parameters instellen die standaard voor alle knoppen in de campagne gebruikt kan worden. Je kan onder andere de kleur, lettertype en rand instellen. 

Mobiel formatteren

Door gebruik te maken van de mobiele opmaakopties, kan je een mobielvriendelijke versie van de campagne ontwerpen. Deze instellingen werken alleen in de mobiele versie van de campagne. 

Voor mobiele weergave kan je het volgende instellen:

- H1, H2 en H3 maatvoering. 

- Tekstgrootte knop.

- Knop breedte.

- Inhoudsmarge.

In dit artikel vind je een video met extra informatie!

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0