Hoe kun je de verzendreputatie van je e-mails verbeteren?

Een goede verzendreputatie is van belang voor het afleveren van jouw e-mails in de inbox van je contacten. Je wil natuurlijk dat iedereen jouw e-mails ontvangt. Graag geven wij je meerdere handvaten om de verzendreputatie van je e-mails te vergroten, want hoe beter de verzendreputatie des te beter de afleverbaarheid.

In dit artikel zullen wij antwoord geven op de volgende vragen: 

- Wat is een verzendreputatie?

- Wat is een goede verzendreputatie?

- Wat is een slechte verzendreputatie?

- Hoe kan ik mijn verzendreputatie verbeteren?

Wat is een verzendreputatie?

De verzendreputatie is in feite een score die de ISP (Internet Service Provider) toekent aan de organisatie die de e-mail/campagne verstuurt. Deze reputatie is gekoppeld aan het domein wat verwerkt is in jouw afzendadres (bijvoorbeeld info@mailblue.nl). Als je een e-mail verstuurt naar een contact, dan zal de e-mailprovider eerst het domein en de e-mail scannen en checken voordat deze terecht komt in de inbox van jouw contacten. 

Bij een slechte verzendreputatie zal jouw e-mail in de ongewenste inbox/spam belanden of zelfs helemaal niet aankomen. Je zal dit effect ervaren bij alle e-mails die je verstuurt vanuit dit domein. Je kunt wel begrijpen dat de verzendreputatie bij e-mailmarketing erg van belang is en dat je graag een goede verzendreputatie wilt behouden/behalen! 

Wat is een goede verzendreputatie?

Een goede verzendreputatie kan vooral gemeten worden via de open-rate. Is jouw verzendreputatie goed, dan zal jij hierin een hoog percentage behalen. Een gemiddelde open-rate ligt tussen de 30% en 50%. Merk je dat jouw open-rate onder het gemiddelde percentage ligt? In dit artikel vind je tips om de open-rate te verbeteren!  

Wat is een slechte verzendreputatie?

Bij een slechte verzendreputatie zullen e-mailproviders jouw e-mails blokkeren voor de ontvanger. Zoals al eerder werd benoemd, komt je e-mail terecht in de ongewenste mailbox รณf, in het ergste geval, komt deze helemaal niet aan bij de ontvanger. Iets waar je natuurlijk aan wil werken, wanneer je profijt wil hebben van jouw e-mailmarketing strategie. 

Maar hoe kom je aan een slechte verzendreputatie? Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar komt voornamelijk door een hoge bounce-rate. Een (te) hoog aantal gebouncete contacten heeft namelijk veel invloed. Je leest in dit artikel meer over hoe je een bounce kunt voorkomen. 

Naast het aantal bounces hebben meer zaken een negatief effect op de verzendreputatie van jouw domein:

- Het mailen van verkeerde gespelde/incorrecte e-mailadressen;
- Het benaderen van aangekochte contacten;
- Niet opschonen van jouw mailinglijst;
- Versturen van campagnes met een slechte of spam-gevoelige kwaliteit/inhoud;
- Onregelmatig versturen van (te) veel campagnes.

Hoe kan ik mijn verzendreputatie verbeteren?

Heb je een slechte verzendreputatie? De eerste stap is het achterhalen waar het precies verkeerd gaat. In het onderdeel 'Rapporten' binnen jouw MailBlue account kun je de volgende data analyseren:

- Open-rate; 

- Aantal clicks;

- Bounces;

- Spamklachten;

- Uitschrijvingen.

Na het analyseren van de data, kun je een optimalisatie gaan doorvoeren met het uiteindelijke doel om een sterke verzendreputatie te verkrijgen en te behouden. Wil je dit bereiken? Lees dan zeker onderstaande tips door! 

1. Verzend alleen naar lijsten waarbij contacten zich via opt-in hebben ingeschreven. Deze contacten hebben namelijk aangegeven dat ze graag jouw mailings willen ontvangen en zullen dus ook (meer) betrokkenheid tonen. 

2. Schoon je lijsten op door gebruik te maken van de Engagement Tagging automatiseringen -> Part 1 & 2 Engagement Tagging. Op die manier houd je jouw lijst(en) schoon en zorg je er voor dat je geen campagnes verstuurt naar bijvoorbeeld oude/inactieve adressen. Zo voorkom je een hoge bounce-rate. 

3. Controleer of je spam instellingen goed zijn ingesteld. 

4. Maak gebruik van gepersonaliseerd content door bijvoorbeeld te werken met personalisatie tags in de onderwerpregel. Dit zal de betrokkenheid nog meer vergroten. 

Zoals je begrijpt is de verzendreputatie doorslaggevend als het gaat om het afleveren van e-mails in de inbox van je contacten. Blijf je resultaten dus regelmatig monitoren om ervoor te zorgen dat jouw verzendreputatie goed blijft.

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0