Hoe gebruik je het e-commerce dashboard?

Beschikbaar bij een Plus en Professional abonnement.

Het e-commerce dashboard geeft prestatiestatistieken weer van jouw gekoppelde e-commerce webwinkel(s). Je kunt dit dashboard gebruiken om inzichten en aanbevelingen in te zien die betrekking hebben op de groei van jouw bedrijf.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Let op: Het e-commerce dashboard is enkel beschikbaar voor MailBlue klanten die gebruik maken van een Deep Data integratie met BigCommerce, Shopify, WooCommerce of een andere Deep Data webwinkel integratie. 

 

Toegang tot het e-commerce dashboard

Om toegang te krijgen tot het e-commerce dashboard log je in bij je MailBlue account. Hiermee opent het algemene 'Marketing' dashboard. Door op 'E-Commerce' te klikken, zal het e-commerce dashboard openen.

Schermafbeelding_2022-01-05_om_10.00.07.png

Het e-commerce dashboard zal prestatiestatistieken weergeven van jouw gekoppelde webwinkel(s). De filters aan de rechterkant kunnen gebruikt worden om inzichten van een specifieke webwinkel of tijdsperiode weer te geven.

 

Informatie op het e-commerce dashboard

Het e-commerce dashboard geeft de volgende informatie weer: 

 

Aanbevelingen voor jou

De sectie 'Aanbevelingen voor jou' toont aanbevelingen voor acties die je direct kunt ondernemen in je account. Deze aanbevelingen helpen je om de klant intenties, bewustzijn, aankoop-rate, loyaliteit en betrokkenheid te verbeteren. 

Deze aanbevelingen bevatten onder andere:

  • De activatie van een 'verlaten winkelwagen' automatisering
  • De installatie van site-tracking
  • De integratie met 'Facebook Audience'
  • Het opslaan van een segment van contacten die één aankoop doen. 
  • Het opslaan van een segment van contacten die meer dan één aankoop doen. 

Bij iedere aanbeveling kun je klikken op de call-to-action (waarmee je direct actie onderneemt) of klikken op 'leer hoe'

Door te klikken op de 'X' in de rechter bovenhoek van de aanbeveling, kun je deze specifieke aanbeveling van je dashboard verwijderen. 

Door te klikken op de pijlen boven de aanbevelingen, kun je door de aanbevelingen verbergen.

 

De klantreis ('Customer journey')

De klantreis ('Customer journey') visualiseert alle activiteiten die contacten ondernemen in een specifieke tijdsperiode. Deze data wordt enkel verzameld en weergegeven van personen die als contact zijn opgenomen in je MailBlue account. Aankopen worden enkel weergegeven wanneer een persoon een aankoop doet in jouw gekoppelde webwinkel. 

De selectie geeft vier fases van de klantreis weer:

  • Bewustzijn - bezoek aan jouw webwinkel ('Awareness')
  • Intentie - producten toegevoegd aan de winkelwagen ('Intent')
  • Aankoop - aankoop van een product ('Purchase')
  • Loyaliteit - doet herhaaldelijk aankopen ('Loyalty')

Iedere fase bestaat uit statistieken en grafieken. Iedere statistiek laat zien waar jouw bedrijf zich bevind aan de hand van de maatstaven. 

Onder de grafieken vind je de volgende statistieken:

  • Verlaten winkelwagen ratio ('Cart abandonment rate')
  • Conversieratio ('Conversion rate')
  • Herhaaldelijke aankopen ratio ('Repeat purchase rate')

Deze statistieken tonen waar jouw bedrijf staat op basis van de industrie maatstaven. 

 

E-commerce prestaties ('Ecommerce performance')

In het gedeelte e-commerce prestaties ('Ecommerce performance') vind je de belangrijke statistieken, omzet in de loop van de tijd en specifieke content die heeft bijgedragen aan de bedrijfsresultaten.

- Belangrijke prestatiestatistieken 

De bovenkant van de sectie e-commerce prestaties ('Ecommerce performance') toont drie belangrijke prestatiestatistieken. 

  • Totale marketing omzet ('Total marketing revenue')
  • Gemiddelde open ratio ('Average open rate')
  • Gemiddelde klik ratio ('Average click rate')

Deze statistieken tonen waar jouw bedrijf staat op basis van de industrie maatstaven. 

 

- Marketing omzet grafiek ('Marketing revenue over time')

Deze grafiek toont alle inkomsten afkomstig van campagnes en automatiseringsmails. 

Je kunt deze grafiek gebruiken om inzicht te krijgen waar jouw marketinginspanningen de meesten inkomsten hebben opgeleverd en waar deze minder relevant zijn. 

Je kunt ook met je muis over een bepaald tijdstip gaan, om meer details hierover te bekijken, zoals de totale marketing omzet en de uitsplitsingen tussen campagnes en automatiseringen. 

 

- Waardevolle content ('ActiveCampaign content')*

*MailBlue is een officiële reseller van ActiveCampaign. 

Deze tabel bevat inhoud met (onder andere) de volgende informatie:

  • Naam ('Name')
  • Marketing type ('Marketing type')
  • Laatste verzend datum ('Last Sent Date')
  • Open ratio ('Open rate')
  • Klik ratio ('Click rate')
  • Omzet ('Revenue')

De informatie die wordt weergegeven, is afhankelijk van:

  • De tijdsperiode die je hebt geselecteerd bovenaan het overzicht 
  • Een eventueel tijdstip dat is geselecteerd in de marketing omzet grafiek ('Marketing revenue over time')

E-commerce omzet uitgelegd

Alle inkomsten die worden bijgehouden in het e-commerce dashboard, zijn afkomstig van een Deep Data integratie. Dit omvat onder andere BigCommerce, Shopify en WooCommerce. Inkomsten uit Deep Data e-commerce integraties van derde partijen, worden hierin ook weergegeven. 

Deze statistieken tonen bestellingen vanuit iedere e-commerce webwinkel, die gekoppeld is aan je MailBlue account. 

Voor Shopify gebruikers: kortingen die afkomstig zijn uit een campagne en worden gebruikt bij een bestelling, worden uitgesloten van het weergegeven opbrengstbedrag. 

Voor WooCommerce en BigCommerce gebruikers: kortingen worden niet uitgesloten van het getoonde opbrengstbedrag. 

 

Hoe de omzet wordt berekend

Om de inkomsten uit de gekoppelde e-commerce webwinkel weer te geven en bij te houden van alle aankopen, moeten er aan bepaalde voorwaarden worden voldaan:

  • De aankoop(en) moeten gedaan zijn binnen 7 dagen nadat een campagne of automatiseringsmail is verzonden. 
  • De aankoop moet worden gedaan door een contactpersoon die je e-mail (campagne of automatiseringsmail) heeft ontvangen. Daarbij moet de mail gebruikt worden om de aankoop te doen, bijvoorbeeld door door te klikken op een link. 
  • De aankoop moet worden gedaan in een aangesloten e-commerce webwinkel. 
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0