Hoe beheer ik mijn uitschrijvingen?

Je werkt hard om jouw contactenlijst te laten groeien en je wilt natuurlijk niet dat je contacten zich afmelden voor jouw e-mails. In dit artikel kun jij jezelf verder verdiepen in het beheren van de uitschrijvingen. 

Waarom schrijven contacten zich uit?

Er zijn meerdere redenen waarom contacten zich uitschrijven voor jouw e-mails. Misschien zijn je contacten niet langer geïnteresseerd in jouw product of dienst, of hebben ze al een aankoop gedaan en willen ze geen verdere updates meer ontvangen. Het is ook mogelijk dat contacten teveel e-mails ontvangen. Het gebeurt vaak dat een inbox zomaar overloopt van alle e-mails die een contact krijgt.

Om ervoor te zorgen dat de contacten zich minder snel zullen uitschrijven, kun je op basis van tags aangepaste inhoud (of meerdere e-mails) naar je contacten versturen óf je kunt naar je gehele contactenlijst minder campagnes versturen. Ondanks dat er manieren zijn om uitschrijvingen/afmeldingen te voorkomen, is het onvermijdelijk dat je contacten zich nooit zullen uitschrijven. Wil je weten hoe je actiever kunt reageren op uitschrijvers? Lees dan snel verder!

Hoe werken uitschrijvingen?

Het is handig om te begrijpen hoe uitschrijvingen precies werken binnen jouw MailBlue account.

Je verstuurt een campagne naar meerdere lijsten. Wanneer een contact (die op meerdere lijsten staat ingeschreven) zich uitschrijft via de campagne, dan wordt het contact van elke lijst uitgeschreven waarnaar de campagne is verstuurd. 

c8b17ed333464780ac44f24cd8ed1b1f.jpg

Wanneer een contact zich uitschrijft voor een e-mail uit een automatisering, dan wordt het contact vaak van elke lijst uitgeschreven waarop hij/zij staat ingeschreven. Je vindt hier meer informatie over van welke lijsten uitschrijvers in automatiseringen precies worden uitgeschreven (en waarom).

Contacten die zich uitschrijven voor jouw mailinglijst, komen terecht bij een standaard pagina. Om dit scherm te bekijken kun je bij "Lijsten" op het dropdown menu klikken. Je klikt vervolgens op "Geavanceerde instellingen" om bij de openbare pagina het scherm te kunnen bekijken.

Screen_Recording_2021-10-29_at_11.25.40_AM.gif

Zoals je kunt zien, wordt er aan contacten gevraagd waarom zij zich willen uitschrijven voor jouw mailinglijst. Contacten kunnen zich ook per ongeluk uitschrijven, dit kunnen zij ook als reden opgeven. 

1.png

Contacten die op de optie "Anders" klikken, krijgen de mogelijkheid om feedback achter te laten. Er wordt dan namelijk een tekstvak weergegeven waarin zij kunnen aangeven waarom zij zich hebben uitgeschreven.

Een pagina maken voor het uitschrijven

Om de uitschrijvingen te beheren zoals hieronder wordt toegelicht, kun je ook een pagina maken op je website. Hiermee kun je alle uitschrijvingen naar één centrale locatie brengen. Je dient dit te doen vóórdat je verder aan de slag gaat in dit artikel. Het nieuwe formulier wat je gaat aanmaken, zal op deze aangemaakte URL/pagina geplaatst worden. Je kunt dus een eigen/custom formulier aanmaken voor het beheren van uitschrijvingen. Wil je hier meer over weten? Lees dan verder!

Schermafbeelding_2021-11-04_om_13.54.08.png

De inhoud van je bericht

Voordat je verder gaat met het beheren van je uitschrijvingen, is het belangrijk om aandacht te schenken aan de verschillende stijlen van communicatie, bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een blog. Bij verschillende soorten communicatie, horen verschillende doelgroepen. Daarbij is het ook mogelijk dat je meerdere producten of diensten aanbiedt. Om onderscheid te maken in je contacten, kun je tags gebruiken of voorwaardelijke inhoud maken. Als tip willen we je meegeven: hoe duidelijker je bent in het definiëren van je berichten, hoe meer betrokken jouw contacten zullen zijn. 

Het beheren van de uitschrijvingen bij lijsten

De eerste stap om uitschrijvingen via lijsten te beheren, is het maken van een lijst. Wij raden aan om één lijst te hebben die fungeert als 'hoofdlijst'. Op deze lijst staan alle contacten ingeschreven. De lijst moet een vriendelijke, klantgerichte titel hebben die uitlegt welke soorten berichten zij zullen ontvangen. Contacten zien namelijk de naam van de lijst wanneer ze zich uitschrijven, en de lijstnamen laten hen precies weten waarvoor ze zich weer aanmelden. In ons voorbeeld maken we gebruik van drie verschillende lijsten: 

  • Algemene updates en meldingen 
  • Updates voor evenementen
  • Klantcommunicatie

De lijst met algemene updates zal functioneren als hoofdlijst en voor de andere lijsten kunnen contacten zich inschrijven als zij extra updates willen ontvangen. Je kunt de uitschrijfpagina voor elke lijst bijwerken met jouw vooraf gemaakte URL/websitepagina. Zorg ervoor dat je deze uitschrijfpagina koppelt aan alle lijsten, zodat contacten op een nieuwe pagina belanden nadat zij zich hebben uitgeschreven. 

Screen_Recording_2021-11-04_at_02.11.17_PM.gif

Nadat de lijsten zijn aangemaakt en de URL voor uitschrijven is toegevoegd, kun je een formulier aanmaken. Hiermee kunnen je contacten selecteren voor welke lijst zij zich willen uitschrijven. En dus welke campagnes ze graag wel/niet willen ontvangen. Je dient hiervoor een inline-formulier te selecteren. 

Schermafbeelding_2021-11-04_om_14.18.17.png

Bij het aanmaken van het formulier is het belangrijk om de actie 'Abonneren op lijst' toe te voegen, dit is namelijk verplicht. Elke lijst waarop een contact zich kan abonneren, wordt als een actie aan het formulier toegevoegd. Bij het bewerken van het formulier selecteer je 'Lijst kiezer' bij standaardvelden. De lijst kiezer haalt automatisch alle lijsten op. 

Screen_Recording_2021-11-04_at_02.24.12_PM.gif

Let op! We raden aan om de dubbele opt-in (in dit geval) uit te schakelen. Als je de dubbele opt-in hebt ingeschakeld, dan ontvangen de contacten een bevestigingsmail voor elke lijst waarvoor zij zich inschrijven. Je leest hier hoe je de dubbele opt-in kunt uitschakelen. 

Nadat je het formulier is aangemaakt, klik je op 'Integreren' om de insluitcode voor het formulier te verkrijgen. Voeg de insluitende toe aan de afmeldpagina en publiceer! 

Screen_Recording_2021-11-04_at_02.32.14_PM.gif

Tip! Wil je het e-mailadres van het contact toevoegen aan het formulier? Dan kun je onderstaande code toevoegen aan het einde van de afmeld-URL zoals wordt getoond in dit voorbeeld: http://www.example/com/unsubscribe/?email=%EMAIL%. Dit zal ervoor zorgen dat het e-mailadres van het contact op het formulier wordt weergegeven. 

Screen_Recording_2021-11-05_at_10.33.14_AM.gif


Uitschrijvingen beheren via aangepaste velden 

Naast het beheren van uitschrijvingen via een lijst, kun je de uitschrijvingen ook beheren via tags en aangepaste velden. Je kunt hiervoor gebruik maken van één lijst en meerdere aangepaste velden. Bij 'Lijsten' klik je op 'Geavanceerdere opties' om de instellingen voor uitschrijvingen te gaan bewerken. Je begint hier weer met het toevoegen van jouw eigen URL/pagina, zoals eerder is omschreven.
Screen_Recording_2021-11-04_at_02.11.17_PM.gif

Je kunt vervolgens onder het tabblad 'Beheer tags' de tags gaan toevoegen. Nadat de tags zijn opgeslagen, kun je segmenten aanmaken via de optie 'Geavanceerd zoeken'. Segmenten vervangen de functionaliteit van het onderhouden van meerdere lijsten. Je kunt deze opgeslagen segmenten selecteren in campagnes of in automatiseringen.

Screen_Recording_2021-11-05_at_10.40.56_AM.gif

Op basis van de tags kun je bij "Contacten" geavanceerd zoeken naar contacten met deze tag. Je kunt de contacten met deze tag toevoegen aan een lijst of automatisering. Je leest er hier meer over.

Nadat je de tags hebt aangemaakt, kun je een Inline-formulier aanmaken. Contacten kunnen zich (her-)inschrijven op basis van hun interesses. Bij tags maak je gebruik van één lijst, je hoeft daarom ook maar één lijst te selecteren. 

Schermafbeelding_2021-11-05_om_10.55.05.png

Houd hierbij rekening mee dat wanneer contacten zich uitschrijven voor jouw lijst, zij ook worden uitgeschreven van de enige lijst waar zij op stonden. Je kunt dit formulier als herinnering gebruiken om de contacten terug te plaatsen op de lijst, maar dan op basis van de juiste interesse. 

Je kunt aan het formulier een "Aangepast veld" toevoegen en contacten vragen welke informatie ze graag willen ontvangen. 

Schermafbeelding_2021-11-05_om_11.01.27.png

Je kunt vervolgens het formulier integreren door de integratie code op jouw uitschrijfpagina te plaatsen. Op deze wijze kunnen contacten delen waar hun interesse ligt. 

Vervolgens ga je een automatisering aanmaken waardoor contacten opnieuw worden ingeschreven op de hoofdlijst. Daarbij worden nu ook hun aangegeven interesses verwerkt. Je kunt door middel van deze link https://tplshare.com/fUnf6Jj een standaard automatiseringstemplate inladen in jouw account.

Screen_Recording_2021-11-05_at_11.11.09_AM.gif

Je kunt door middel van de automatiseringsinstallatie Wizard de automatisering gaan instellen. Deze Wizard zal de automatisering stap voor stap met je doorlopen, zodat deze naar jouw persoonlijke wens kan worden ingevuld. 

Let op! Bij het formulier is het mogelijk dat contacten meerdere interesses kunnen aanvinken, dit betekent dat zij in de automatisering bij elke ja-tak verder gaan naar de volgende actie. Door dit formulier in combinatie met de automatisering te gebruiken, kunnen contacten die zich hebben uitgeschreven, zich opnieuw inschrijven op basis van hun interesses. Via deze weg zullen contacten geen overbodige e-mails meer ontvangen waarin zij geen verdere interesse hebben. Op die manier is de kans groter dat zij ingeschreven zullen blijven voor jouw mailinglijst!

Tot slot. De sleutel tot het behouden van contacten is om relevante e-mails te versturen. Stuur enkel informatie waarin jouw contacten geïnteresseerd zijn. Op die manier ontvangen contacten geen e-mails waarin zij geen interesse hebben en zullen minder snel geneigd zijn zich uit te schrijven.

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0