Hoe volg ik campagnes met Google Analytics?

Onze Google Analytics integratie maakt het gemakkelijk om tracking links aan je campagnes toe te voegen. Met de integratie kan je precies zien wat bezoekers op je website doen, nadat zij op een link uit je campagne hebben geklikt. Je kan Google Analytics gebruiken om de conversie van je campagne te volgen, het pad in te zien dat de contacten door jouw website heen nemen en de inhoud van je website te optimaliseren. Het is een handige tool en wij raden je aan het te gebruiken, zodat je een manier hebt om de effectiviteit van je campagnes te meten naast de click through rate.

In dit artikel bespreken we:

Hoe stel je de Google Analytics integratie in?

Google Analytics stel je in per campagne. Wanneer je Google Analytics inschakelt in een campagne of automatiseringsmail, dan zal het systeem automatisch Google Analytics utm URL-parameters toevoegen aan jouw links.

Voordat je Google Analytics inschakelt in een campagne of automatiseringsmail, dien je de Google Analytics trackingcode te hebben geïnstalleerd op jouw website. Voor meer informatie over hoe je dit op jouw website installeert, kan je de documentatie van Google bekijken.

In de samenvatting van de campagne zie je de optie om Google Analytics in te schakelen:

mceclip0.png

Klik op de toggle (schakelaar) om Google Analytics voor deze campagne te activeren.

Vervolgens krijg je een pop-up venster te zien, waarin je wordt gevraagd de Google Analytics campagne naam op te geven. Typ de Google Analytics campagne naam in het daarvoor bestemde veld en klik op “Klaar”.

mceclip1.png

Let op: dit is de naam die in Google Analytics zal verschijnen op het tabblad “Campaigns” van de categorie “Acquisition” van de rapporten:

mceclip2.png

MailBlue voegt deze tracking URL toe aan alle links in je campagne, waardoor Google Analytics direct wordt geïnformeerd zodra een contact op een link uit de geselecteerde campagne klikt.

In je Google Analytics rapporten vind je terug:

  • De utm_sources: dit is wie de e-mail heeft verzonden. Wanneer je ActiveCampaign branding hebt ingeschakeld, wordt “ActiveCampaign” weergegeven. Als je de ActiveCampaign branding hebt uitgeschakeld, wordt in plaats daarvan “Nieuwsbrief” weergegeven. Voor informatie over het in- en uitschakelen van deze branding, zie het volgende artikel.
  • De utm_medium: dit is het marketingkanaal dat wordt gebruikt. In dit geval zal dat “e-mail” zijn.
  • De utm_campaign: dit is de naam van de campagne die je hebt opgegeven toen je Google Analytics inschakelde in de samenvatting van de campagne.
  • De utm_content: dit zal de onderwerpregel van jouw e-mail zijn. 

Let op: het kan meer dan 24 uur duren voordat de Google Analytics gegevens zijn bijgewerkt. Het kan dus zijn dat die gegevens niet onmiddellijk terug te zien zijn in je rapporten als je een campagne verzendt in deze tijd.

Campagne klikken vs. Google Analytics sessies.

Google Analytics sessies en klikken in je campagne worden op verschillende manieren gevolgd.

Hoe campagne en automatisering link klikken worden bijgehouden:

Wanneer een contact op een link in jouw campagne of automatiseringsmail klikt, dan leidt het systeem die contacten onmiddellijk om naar één van onze link tracking domeinen en stuurt het systeem de contacten vervolgens door naar de bedoelde URL. Wanneer een contact wordt doorgestuurd naar één van die link tracking domeinen, dan wordt dit in ons systeem geregistreerd als een link klik. De statistieken van de link klikken voor elke campagne en geautomatiseerde e-mail zijn voor je beschikbaar in jouw campagne rapporten. Lees meer over link tracking in het volgende artikel.

Hoe Google Analytics sessies worden bijgehouden:

Google Analytics logt de paginaweergaven met JavaScript, die het resultaat weergeven van de campagne link klikken. Een sessie in Google Analytics is een groep van interacties (pagina weergaven, gebeurtenissen, sociale interacties, transactie, etc.) die op jouw website binnen een bepaald tijdsbestek plaatsvinden. Een enkel contact kan meerdere sessies hebben en een sessie kan na 30 minuten inactiviteit verlopen.

In Google Analytics gebeuren verschillende dingen voordat een sessie uiteindelijk wordt geladen:

  • Wanneer een klik in de campagne plaatsvindt, dan wordt de browser naar jouw landingspagina doorgestuurd.
  • Jouw website reageert vervolgens op dit verzoek en begint met het overbrengen van gegevens van de webserver naar de browser van het contact.
  • Wanneer de browser begint met het downloaden van de landingspagina, dan kunnen er verschillende verzoeken voor bestanden tegelijk zijn. Dit omvat JavaScript, CSS, afbeeldingen, video, audio, en nog veel meer. De verzoeken voor JavaScript bevatten de Google Analytics trackingcode.
  • De browser- en beveiligingsinstellingen van de contactpersoon moeten cookies, JavaScript en afbeeldingen ondersteunen. Let op: als een van deze zijn uitgeschakeld, dan is Google Analytics mogelijk niet in staat een sessie op te nemen. 
  • De browser van het contact stuurt dan een afzonderlijk verzoek naar de servers van Google Analytics.
  • De sessie wordt dan geregistreerd.

 

Wat kan verschillen veroorzaken tussen link klikken en Google Analytics sessies?

Verschillen tussen link klikken in campagne rapporten en Google Analytics sessies zijn gebruikelijk. Link klikken en de Google Analytics sessies zullen zelden overeenkomen. Er zijn verschillende scenario's die dit kunnen veroorzaken. We hebben hieronder enkele opgesomd:

  • Het contact heeft meerdere keren op een link in jouw e-mail geklikt tijdens dezelfde Google Analytics sessie. Je campagne rapport zal meerdere link klikken tonen en Google Analytics toont één sessie. 
  • Het contact klikte één keer op een link in jouw e-mail en werd doorgestuurd naar jouw website. Het contact was vervolgens meer dan 30 minuten inactief op jouw site. Na 30 minuten komt het contact terug en gaat interactief met jouw website aan de slag. Je campagne rapport zal hier dan één link klik tonen en Google Analytics zal twee sessies tonen.
  • Het contact klikte eenmaal op een link in jouw e-mail en sloot zijn of haar browser voordat de pagina en Google Analytics de kans hebben gehad om te laden. Je campagne rapport zal één link klik tonen en Google Analytics zou geen sessie bijhouden. 
  • Je hebt de URL/e-mailkoppeling getest, voordat je de e-mail naar jouw contacten stuurde. Google Analytics zal deze tests opnemen in hun sessies. In dit geval kunnen de cijfers in Google Analytics hoger zijn dan wat je ziet voor klikken in jouw MailBlue campagne rapport.
  • De Google Analytics trackingcode is niet correct toegevoegd aan jouw site, of contacten gaan naar pagina's waarop Google Analytics niet is geïnstalleerd. In dit geval zullen jouw campagne rapporten link klikken tonen en Google Analytics zal geen sessies tonen.

Let op: verschillen tussen link klikken en gebruikers of bezoekers in Google Analytics komen ook vaak voor om dezelfde redenen als hierboven vermeld.

 

Wat te doen wanneer er een groot verschil is tussen link klikken en Google Analytics sessies?

Als je een groot verschil ervaart tussen link klikken en jouw Google Analytics sessies, dan kan ons support team je helpen bij het oplossen van problemen door te controleren of de Google Analytics utm URL-parameters wel of niet worden toegevoegd aan je campagne links. Het kan echter zijn dat je contact moet opnemen met Google Analytics om het probleem op te lossen.

Voor meer gedetailleerde informatie over het volgen van campagnes met Google Analytics, dan kan je de documentatie van Google over dat onderwerp teruglezen op de help omgeving van Google Analytics.



Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0