Hoe kan je contacten hun eigen inschrijvingen laten beheren?

Als je meerdere e-mailmarketing lijsten hebt, kun je contacten zelf hun inschrijvingen laten beheren wanneer zij jouw e-mail ontvangen. Dit is een geweldige manier om betrokkenheid te stimuleren en de klantervaring voor jouw contacten te verbeteren.

In dit artikel laten we je zien hoe je contacten laat in- en uitschrijven van jouw lijsten, met behulp van een formulier, e-mail of automatisering. 
 

Let op

Deze opzet omvat de volgende stappen:
  1. Een aangepast contactveld maken om inschrijving voorkeuren te verzamelen
  2. Een formulier 'inschrijf voorkeuren' maken
  3. Het formulier 'inschrijf voorkeuren' toevoegen aan jouw e-mail
  4. Een automatisering maken die contacten in- en uitschrijft van jouw lijsten
  5. De instellingen voor 'inschrijvingen beheren' testen
  6. Jouw e-mail versturen

 

Een aangepast contactveld maken 

Om inschrijf voorkeuren te verzamelen van jouw contacten, zul je eerst aangepaste contactvelden moeten maken. Dit contactveld zal een 'checkbox' veld zijn en zal jouw contacten vragen voor welke listen zij zich in willen schrijven. Iedere veldwaarde of keuzemogelijkheid, zal een lijstnaam zijn. Aangezien het een 'checkbox' veld is, kunnen contacten zich inschrijven voor zoveel lijsten als ze willen, door meerdere opties aan te klikken. Voor ieder vakje dat niet is aangeklikt voor een lijstinschrijving, zal hij/zij een uitgeschreven status krijgen. 

Schermafbeelding_2021-08-26_om_16.27.24.png

Leer hoe je aangepaste contactvelden kunt maken. 

 

Een formulier "inschrijf voorkeuren" maken

Voor de volgende stap ga je een formulier maken waarin je de zojuist aangemaakte aangepaste velden toevoegt. 

  • Het formulier dat je nodig hebt is een "inline formulier". Eigen velden kunnen alleen worden toegevoegd aan een "inline formulier".
  • Het formulier maakt gebruik van de "voeg tag toe"-actie. Zodra het formulier is ingestuurd, zal de tag worden toegevoegd aan ieder contact dat het formulier heeft ingestuurd. 
  • Opt-in bevestigingsmails worden niet verzonden wanneer het formulier is ingestuurd.
  1. Klik op "Formulieren" om naar de overzichtspagina van formulieren te gaan. 
  2. Klik op de "Maak een formulier" knop
  3. In de "Maak een formulier" modus geef je het formulier een naam in het daarvoor aangegeven veld. Het "inline" formulier zal al standaard voor je geselecteerd zijn.
  4. Klik in het "Actie" keuzemenu de optie "voeg een tag toe". 
  5. Typ de tag in het "Opties" veld. Deze tag zal worden toegevoegd aan contacten wanneer zij jouw formulier insturen. Dit zal hen toevoegen aan jouw automatisering. 
  6. Klik op de "Aanmaken" knop

    Schermafbeelding_2021-08-26_om_16.12.12.png

  7. De formulier bouwer zal openen. Lokaliseer het aangepaste veld dat je hebt aangemaakt om zo lijst inschrijvingen te verzamelen. Deze vind je onder het kopje "Mijn velden" in het rechter menu. 
  8. Sleep het veld in jouw formulier.

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.48.41.png

  9. Maak eventuele aanvullende wijzigingen aan jouw formulier. Veranderingen die je aanbrengt worden automatisch opgeslagen. 
  10. Vervolgens heb je de URL van het formulier nodig om later aan jouw e-mail toe te voegen. Om deze te krijgen, klik je op de "Integeren" knop en selecteer je de tab "Link". Kopieer de URL van het formulier. 

 

Het formulier 'inschrijf voorkeuren' toevoegen aan jouw e-mail

Nu moet je de URL van het formulier dat je hebt gekopieerd, plakken in jouw campagne of automatiseringsmail. Deze URL kun je toevoegen aan iedere selectie van jouw communicatie, maar is het meest gebruikelijke is in de footer bij de uitschrijflink.

Let erop dat het toevoegen van deze link aan de footer ervoor zorgt dat je de standaard footer die wij aandragen, moet vervangen door jouw eigen footer (onderstaand de stappen). Je weet dat jouw campagne een standaard footer gebruikt wanneer je geen aanpassingen kunt doen. 

  1. Open jouw campagne of automatiseringsmail
  2. Sleep een tekst content blok boven de standaard footer.

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.50.58.png

  3. Klik op het contact blok en type de tekst die jij wilt dat verschijnt om inschrijvingen te beheren. Hier kun je bijvoorbeeld typen: "Klik hier om jouw inschrijvingen te beheren"
  4. Selecteer de tekst en klik op het link-icoon in de werkbalk.

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.53.05.png
  5. Plak de link om URL van jouw formulier in het daarvoor aangegeven veld. 
    Als je wenst dat dit formulier automatisch wordt ingevuld met de volledige naam en het e-mailadres van jouw contact, typ dan het volgende aan het einde van de URL:
    ?fullname=%FULLNAME%&email=%EMAIL%
    Als je wenst dat dit formulier automatisch wordt ingevuld met de volledige naam en het e-mailadres van jouw contact, typ dan het volgende aan het einde van de URL:
    ?email=%EMAIL%
    In dit voorbeeld zullen we het automatisch invullen van zowel de volledige naam en het e-mailadres gebruiken voor onze contacten. Dit id hoe onze link eruit ziet:
    https://myacaccount.activehosted.com/f/166?fullname=%FULLNAME%&email=%EMAIL%
  6. Wanneer je klaar bent, klik je op de "OK" knop.  

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.55.09.png

  7. Om het proces van het vervangen van standaard footer te voltooien, moet je personalisatie tags toevoegen voor zowel de uitschrijflink als jouw afzender adres. Klik hiervoor in het contentblok en klik op "Personaliseren" in de werkbalk.

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.56.18.png

  8. In het pop-up menu, klik je op "Bericht" en dan op "Uitschrijflink".

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.56.56.png

  9. Wij voorzien je van een standaard tekst voor jouw uitschrijflink. Desondanks, kun je deze aanpassen door de tekst te veranderen in tekst van jouw voorkeur in het daarvoor aangegeven veld. Klik op "OK" als je klaar bent. 

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.57.55.png

  10. Vervolgens, moet je een personalisatie tag toegevoegd voor jouw afzender adres. Om dit te doen, klik je opnieuw op het content blok en dan op "Personaliseren" in de menubalk. 
  11. In het pop-up menu, klik je op "Bericht" en kies je voor "Verstuur informatie van de lijst (meerdere regels)" of "Lijst afzender info (enkele regel)". 

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_14.59.07.png

    Een personalisatie tag zal worden toegevoegd aan de footer van jouw e-mail:

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_15.00.38.png

  12. Klik buiten het content blok en de standaard footer zal verdwijnen. Jouw eigen footer zal blijven staan. 
    Leer meer over het vervangen van de standaard footer

    TIP: Sla jouw content op in de Content Bibliotheek
    Je kunt jouw content opslaan in jouw content bibliotheek om opnieuw te gebruiken in toekomstige campagnes en automatiseringsmails. Dit zal je in de toekomst tijd besparen, aangezien je de footer niet opnieuw hoeft te maken. 

  13. Breng eventuele aanvullende wijzigingen aan in jouw e-mail. Je wilt deze mail namelijk versturen na het aanmaken, activeren en testen van jouw automatisering. 

 

Een automatisering maken die contacten in- en uitschrijft van jouw lijsten

Als een van de laatste stappen, moet je een automatisering aanmaken die contacten inschrijft voor en uitschrijft van jouw lijsten, gebaseerd op de voorkeuren die zij hebben ingevuld in jouw formulier. 

Deze automatisering zal bestaan uit een serie van gekoppelde "Als/Anders" stappen. Iedere actie zal nakijken welke veldwaarde (lijstnaam) het contact heeft ingevuld in jouw formulier. Wanneer het contact zich beweegt door de "Als/Anders" stappen, zal hij/zij in- of uitgeschreven zijn voor jouw individuele marketing lijsten. 

Om van start te gaan:

  1. Klik op "Automatiseringen" om naar het overzicht met automatiseringen te gaan. 
  2. Klik op de "Maak een nieuwe automatische serie" knop.
  3. Klik op "Begin vanaf het begin" en klik dan op de "Ga verder" knop.
  4. Het keuzemenu "Selecteer een starttrigger" zal openen. Klik op "Een formulier invult" trigger.
  5. Het keuzemenu "Opties voor een actie" zal openen, waar je in de gelegenheid bent om de trigger van jouw automatisering te configureren. Klik op de "Selecteer formulier" dropdown en klik op het inschrijf voorkeuren formulier die je hebt aangemaakt. 
  6. Klik op de "Runs" dropdown en selecteer of de automatisering "Eén keer" of "Meerdere keren" mag lopen. 
    In dit voorbeeld zullen we kiezen om de runs op "Meerdere keren" te zetten. Door dit meerdere keren toe te staan, zullen we in de mogelijkheid zijn om de voorkeuren van een contact iedere keer aan te passen wanneer hij/zij het formulier instuurt. Desondanks kun je er ook voor kiezen om de runs op "Eén keer" te zetten als je wilt dat de voorkeuren van jouw contacten aangepast worden aan de eerste keer dat zij het formulier insturen. Dit hangt af van wat van belang is voor jouw bedrijf. 
  7. Klik op de "Voeg een start toe" knop.

    Schermafbeelding_2021-09-06_om_15.07.18.png

  8. Vervolgens gaan we een de "Als/Anders" stap toevoegen aan de automatisering met de volgende configuratie:
    > Bij de eerste dropdown, kies voor jouw eigen veld dat is aangemaakt voor het vastleggen van inschrijf voorkeuren. 
    > Bij de tweede dropdown, kies de "Is" uitvoerder.
    > Bij de derde dropdown, kies een eigen veldwaarde. Dit is een lijstnaam.
  9. Klik op de "Toevoegen" knop.

    Schermafbeelding_2021-08-30_om_14.45.59.png

  10. De "Als/Anders" stap zal worden toegevoegd aan jouw automatisering en je zult een "JA" en "NEE" pad hieronder zien. Klik op de plus (+) onder het "JA" pad. 

    Schermafbeelding_2021-08-30_om_14.49.03.png

  11. Het keuzemenu "Een nieuwe actie toevoegen" zal openen. Klik op "Contacten" en dan op de "Inschrijven" optie
  12. Het keuzemenu "Selecteer lijsten voor inschrijving" zal openen. Klik op de dropdown in dit keuzemenu en klik op de lijstnaam die is gebruikt in de "Als/Anders" stap. Klik op de "Opslaan" knop. 
  13. De "Inschrijven" actie zal worden toegevoegd aan jouw automatisering. Herhaal stappen 8 tot en met 13 hierboven voor iedere lijst die is opgenomen in jouw formulier's eigen veld. 

    Schermafbeelding_2021-08-30_om_15.21.44.png

  14. Als je de "Als/Anders" stappen hebt toegevoegd voor alle eigen veldwaardes, is het tijd om de "NEE" paden van jouw "Als/Anders" stappen uit te bouwen. De "NEE" paden zullen contacten uitschrijven van de lijsten die zij niet geselecteerd hebben bij insturen van het formulier. 
    Ieder "NEE" pad zal bestaan uit een "Uitschrijven" actie en een "Ga naar" actie. 
    Om van start te gaan, klik op de plus (+) onder het "NEE" pad van jouw eerste "Als/Anders" stap. 

    Schermafbeelding_2021-08-30_om_15.22.27.png

  15. Het keuzemenu "Een nieuwe actie toevoegen" zal openen. Klik op "Contacten" en klik dan op "Uitschrijven".
  16. Het keuzemenu "Selecteer lijsten voor uitschrijven" zal openen. Klik op de dropdown in dit keuzemenu en klik op de lijstnaam die is gebruikt in de "Als/Anders" stap. Klik daarna op de "Opslaan" knop
    De "Uitschrijven" actie zal worden toegevoegd aan jouw automatisering. 

    Schermafbeelding_2021-08-30_om_15.23.40.png

  17. Nu gaan we de "Ga naar" stap toevoegen onder de uitschrijf actie. Daarna gaan we de "Ga naar" actie koppelen aan de volgende "Als/Anders" actie. Op die manier zullen contacten na een uitschrijving van de eerste optie, doorlopen naar de juiste volgende stap in de automatisering. 
    Om te beginnen, klik op de plus (+) onder de "Uitschrijven" actie. 
  18. Het keuzemenu "Een nieuwe actie toevoegen" zal openen. Klik op "Voorwaarden en werkstroom" en dan op "Ga naar".
  19. Klik op de groene target onder de "Ga naar" actie en sleep het naar de bovenkant van de volgende "Als/Anders" stap om deze te koppelen.

    Safari-E-mail-Automation-door-Ma.gif

  20. Herhaal de stappen 14 tot en met 19 hierboven voor iedere lijst die is opgenomen in jouw formulier's eigen veld. 
  21. Zodra je dit hebt afgerond in jouw automatisering, geef dan jouw automatisering een naam en activeer deze. 

 

De instellingen voor 'inschrijvingen beheren' testen

Om dit te testen kun je:

  1. Een email versturen waarin een link naar "inschrijvingen beheren" lijst met test contacten. Iedere test contact moet een e-mailadres hebben die je kunt bereiken.
  2. Klik op de "inschrijvingen beheren" link in de e-mail. 
  3. Vul het "Inschrijvingen beheren" formulier in en verstuur deze
  4. Bekijk na enkele minuten het contactprofiel van jouw contact om te zien voor welke lijsten hij/zij is ingeschreven of uitgeschreven. Je kunt ook hun pad nakijken in de automatisering. 

 

Jouw e-mail versturen

Als je de opzet hebt voltooid en de flow hebt getest waar jouw contacten doorheen open, ben je klaar om jouw e-mail, met de "Inschrijvingen beheren" link te versturen naar jouw contacten. 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0