Wat gebeurt er met unsubscribers (uitschrijvers) in automatiseringen?

De lijst(en) waarvan een contact wordt uitgeschreven wanneer hij/zij op de uitschrijflink in een automatiseringsmail klikt, is afhankelijk van het volgende:

  1. Hoe zij in de automatisering terecht zijn gekomen
  2. Inschrijvingen voor lijsten op het moment dat zij in de automatisering belanden

Opmerking: contacten beëindigen een automatisering niet wanneer zij op "uitschrijven" klikken. Zij vervolgen alle stappen en slaan de overgebleven "verstuur e-mail" stappen over.

Als een contact in een automatisering komt door de "schrijft zich in voor lijst" starttrigger of "stuurt formulier in" starttrigger, dan zal de uitschrijving enkel aansluiten bij de lijst die geselecteerd was in de starttrigger, of de lijst die aansluit op het formulier van de starttrigger. Deze uitschrijf voorkeur volgt het contact naar andere automatiseringen wanneer hij/zij de stap "start een automatisering" bereikt.

Als een contact in een automatisering komt door iedere andere starttrigger dan "schrijft zich in voor lijst" of "stuurt formulier in", dan wordt het contact uitgeschreven voor alle lijsten waar hij/zij op dat moment voor ingeschreven is. Dit betreft ook contacten die in een automatisering belanden door de "stuurt formulier in" starttrigger, waarbij het formulier niet aansluit bij een lijst (bijvoorbeeld als zij een formulier insturen die hen enkel toevoegt aan een "Deal" of een tag meegeeft).

Als een contact, zonder aansluiting tot een lijst, is toegevoegd aan een automatisering en klikt op de uitschrijflink in jouw e-mail, zal hij/zij niet langer e-mails ontvangen. In dit geval zul je geen 'uitgeschreven' status zien in het contactprofiel pagina, omdat hij/zij nooit ingeschreven was tot jouw lijst(en). In plaats daarvan blijft het contact in jouw account zonder aansluiting tot een lijst, tot hij/zij zich inschrijft voor een van jouw lijst(en) via API of door een formulier (opt-in) in te sturen.  

Als een contact handmatig is uitgeschreven door de beheerder, zal hij/zij nog steeds automatiseringsmails ontvangen zolang hij/zij niet zelf op de uitschrijflink klikt. 

Melding: contact is eerder uitgeschreven

In een automatisering kan een contact door de actie 'schrijf in voor lijst' op een specifieke lijst worden gezet. In sommige gevallen wordt een contact niet ingeschreven voor de lijst en wordt de melding 'contact is eerder uitgeschreven' weergegeven. Wanneer een contact zich eerder heeft uitgeschreven van andere lijsten, kan het contact niet door middel van de automatisering ingeschreven worden voor de specifieke lijst. Dit is een maatregel van het systeem om de afleverbaarheid van je e-mails te waarborgen en te voorkomen dat contacten zomaar weer worden ingeschreven voor een lijst (zonder dat zij hiervoor toestemming hebben gegeven). 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0