Hoe kan je Site Tracking inschakelen voor jouw Shopify-webshop?

Dit artikel is van toepassing op de gebruikers die Deep Data integratie voor Shopify gebruiken. De Shopify Deep Data integratie is beschikbaar vanaf een Plus abonnement.

Je kan paginabezoeken aan jouw Shopify-webshop bijhouden met Site Tracking. Op die manier kun je automatiseringen maken op basis van bezoeken aan je webshop.

In dit artikel:

Wat is Site Tracking?

Met Site Tracking kan je inzien welke webpagina's op jouw website bezocht zijn door contacten die binnen MailBlue bekend zijn. Je kan de bezoeken traceren door op jouw website de Site Tracking-code toe te voegen. Daarnaast plaats je jouw domein op de whitelist, binnen jouw MailBlue account. Ieder MailBlue account heeft een eigen unieke Site Tracking-code.

Wanneer de contactpersonen jouw website bezoeken, worden deze paginabezoeken gesynchroniseerd met jou MailBlue account. Deze gegevens verschijnen in de contactprofielen.

Hoe worden contacten geïdentificeerd?

Contactpersonen moeten geïdentificeerd zijn om hun paginabezoeken te koppelen aan hun contactprofiel in jouw MailBlue account. We identificeren contactpersonen op de volgende manieren:

  • Een contactpersoon dient een formulier in dat je in MailBlue hebt aangemaakt. Het formulier moet de contactpersoon doorverwijzen naar een pagina op jouw site waarop de Site Tracking-code is geïnstalleerd.
  • Een contact klikt op een koppeling in een campagne- of automatisering e-mail die hem of haar naar een pagina op jouw site brengt waarop de Site Tracking-code is geïnstalleerd.
  • Je geeft het e-mailadres van de contactpersoon door in de site tracking javascript-code.

Hoe voeg je Site Tracking toe aan jouw Shopify-webshop?

Er zijn twee manieren om Site Tracking toe te voegen aan jouw Shopify-Webshop. Hoe de Site Tracking wordt toegevoegd, hangt af van wanneer je jouw Shopify-webshop hebt verbonden met MailBlue.

Verbinding gemaakt op of na 27 april 2021

Zodra je Shopify met MailBlue hebt verbonden, wordt je gevraagd om de Activecampaign CX Automation app in je webshop te installeren. Zodra deze app is geïnstalleerd:

  • Wordt automatisch de Site Tracking code toegevoegd aan jouw webshop.
  • Wordt automatisch jouw domein op de whitelist binnen jouw MailBlue account geplaatst.

Om je whitelist in te zien, klik je in jouw account op  "Instellingen" en vervolgens op "Tracking".

Site Tracking uitschakelen

Je kan op ieder moment Site Tracking voor jouw Shopify-webshop uitschakelen. Hiervoor log je in op jouw MailBlue account. Klik op "Instellingen" en vervolgens op "Tracking". Zodra je op de pagina Tracking bent, verwijder je het vinkje bij het vakje "Site Tracking" naast jouw domein op de whitelist.

Je kan ook op de knop "Inschakelen" in het vak Site Tracking klikken om het in te stellen op de stand "Uit". Hierdoor wordt Site Tracking echter uitgeschakeld voor alle Whitelisted domeinen in jouw MailBlue account.

Verbindingen gemaakt vóór 27 april 2021

Als je jouw Shopify-webshop vóór 27 april 2021 aan jouw MailBlue account hebt gekoppeld, moet je jouw domein handmatig whitelisten en de Site Tracking-code aan jouw webshop toevoegen.

Klik op de onderstaande link voor instructies over hoe je Site Tracking toevoegt aan jouw Shopify-webshop.

Houdt er rekening mee dat wij je niet kunnen helpen bij het oplossen van problemen met jouw Shopify-thema of -instellingen. Voor hulp bij het oplossen van problemen met jouw Shopify-thema, ga je naar de pagina "Ondersteuning voor thema's" van Shopify.

 

Hoe je handmatig Site Tracking toevoegt aan jouw Shopify-webshop?

1. Klik op "Instellingen" in het linkermenu van je MailBlue account.

2. Klik op "Tracking".

3. Klik op de "Inschakelen"-schakelaar om deze op "Aan" te zetten. Deze bevindt zich in het vak Site Tracking.

4. Voor jouw domein toe aan je Witelist door het te typen in het veld "Website-URL toevoegen" en op de knop "Toevoegen" te klikken.

Het domein dat je toevoegt is de URL van je Webshop.

mceclip0.png

Let op dat je het vakje Gesprekken kunt uitvinken als je de functie Gesprekken niet gebruikt.

5. Kopieer de site-trackingcode uit het vak Trackingcode en plak deze in een nieuw tekstbestand.

mceclip1.png

6. Verwijder de volgende twee Javascript-tags uit de code in je txt-bestand:

<script type="text/javascript">
</script>

mceclip2.png

7. Sla je tekstbestand op als platte tekst en zorg ervoor da het een JS extensie gebruikt.

Let op dat TextEdit op de Mac standaard Rich Text gebruikt. Je zal het TextEdit bestand moeten converteren van Rich Text naar Plain Text.

8. Log in op je Shopify-Webshop. Selecteer "Online winkel" en vervolgens "Thema's" in het linkermenu.

9. Klik op "Acties" in het uitklapmenu en vervolgens op "Code bewerken".

10. Klik op "Activa" en selecteer vervolgens "Een nieuw activum toevoegen".

11. Klik op de knop "Bestand kiezen" Om het javascript-bestand te selecteren.

12. Klik op "Upload asset".

13 Ga naar "Layout" bovenaan de pagina Thema's en klik op "theme.liquid". Voeg binnen het hoofdgedeelte het volgende toe:

{{ 'MailBlue_Tracking.js' | asset_url | script_tag }}

Opmerking:

'MailBlue_Tracking.js' is een voorbeeld bestandsnaam. Je zal je eigen JS-bestandsnaam hier moeten invoegen. Zorg ervoor dat je jouw bestandsnaam in alle lay-outs opneemt.

14. Klik op "Opslaan" als je klaar bent.

Geavanceerd: Controleer of site tracking met succes is geïnstalleerd

Om te controleren of je de site tracking code succesvol hebt geïnstalleerd in je Shopify webshop, ga je naar de publieke pagina van je winkel. Open vervolgens je Developer tools. De Developer console wordt geopend en je ziet een pagina met je JS-bestand dat je hebt toegevoegd en de MailBlue-trackingcode.

Links om erachter te komen waar de developertool staat per browser:
Chrome
Firefox
Internet Explorer

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0