Waarom komen mijn e-mails in de spamfolder terecht?

Dit artikel licht toe hoe het kan dat je e-mails bij contacten in de spamfolder terecht komen en wat je er zelf aan kunt doen om de leverbaarheid van je e-mails te vergroten.

Om te beginnen is het waardevol om na te gaan of je DNS-instellingen goed staan. Deze dragen bij aan de leverbaarheid van jouw e-mails. Je kunt onze MailBlue Toolbox gebruiken om deze instellingen na te kijken: toolbox.mailblue.nl. In dit artikel lees je hoe deze tool werkt.

Ondanks volledig correcte instellingen, is het nooit volledig te voorkomen dat e-mails in de spam inbox ontvangen worden. Iedere ontvangende e-mailprovider hanteert namelijk eigen filters waarmee beoordeeld worden of e-mails spam zijn. Om ervoor te zorgen dat jouw e-mails zo min mogelijk in de spam inbox ontvangen worden, vind je hieronder enkele doeltreffende tips. 

Houd in de gaten dat je hoofdfocus zou moeten zijn een gezonde lijst aan contacten te behouden. Stuur contacten enkel wat ze wensen te ontvangen, zorg voor voldoende betrokkenheid en moedig ze met je inhoud aan interactie te vertonen met je e-mails. Als je deze focus behoudt, zal een goede levering van je e-mails volgen.

 

14 tips om spam te voorkomen

  1. Verwijder inactieve contacten
    Als je regelmatig e-mails verzend naar contacten die de e-mails niet openen, zullen spamfilters van ontvangende providers je bericht filteren als 'ongewenst', waardoor je e-mail naar de spamfolder verstuurd. Het is daarom aan te raden om regelmatig inactieve contacten te verwijderen en je lijsten schoon te houden. Dit kun je doen door gebruik te maken van de engagement tagging automatiseringen die voor je klaar staan in onze software.
    Als algemene regel geldt dat je enkel naar contacten dient te e-mailen die in de afgelopen 12 tot 24 maanden een e-mail van je geopend hebben, wil je een uitstekende leverbaarheid behouden. Het werkt ook bevordelijk om natuurlijke lijstkrimping te voorkomen, door regelmatig nieuwe manieren te hanteren om inschrijvingen binnen te halen. Hoe ouder je lijst en bijbehorende data, hoe lastiger het wordt je leverbaarheid te kunnen garanderen. 

  2. Focus op waardevolle content
    Indien de inhoud van je berichten waardevol is voor je contacten, zullen zij je e-mails blijven openen en worden je e-mails correct naar de inboxen verstuurd. Zorg er voor dat je content stuurt waar je inschrijvers zich ook bewust voor ingeschreven hebben en verstuur met enige regelmaat nieuwe, interessante en gerelateerde content. Indien je enkel promotionele of sales e-mails verstuurt zul je zien dat de open ratio's en je leverbaarheid flink zullen dalen. 

  3. Neem je inschrijfproces onder de loep
    Probeer jezelf te verplaatsen in je (potentiële) contacten. Wat verwachten je zij van je te ontvangen na een inschrijving? Als je e-mails verstuurt die zij niet hadden verwacht, is de kans groot dat ze het niet zullen lezen of als spam zullen markeren. Denk na over de 'tone of voice' die je gebruikt en zorg ervoor dat het duidelijk is waar iemand zich voor inschrijft. Daarnaast helpt ook om je het design van e-mails consistent te houden. Als je regelmatig het ontwerp van de e-mails en/of het logo verandert, kan dit voor verwarring zorgen bij je contacten waardoor ze de berichten eerder als spam zullen markeren.

  4. Verstuur gerichte en gepersonaliseerde e-mails
    Wanneer je een e-mail toestuurt aan een groot aantal contacten, is de kans op een groot aantal spamklachten uiteraard groter, dan wanneer je verzend aan een kleinere aantal contacten. Om spamklachten te voorkomen, is het waardevol om dit grote aantal contacten te segmenteren op basis van gedrag of interesses. Zo kun je gerichte en persoonlijke e-mails verzenden en reduceer je direct de kans op klachten. 
    Een bedankmail of welkomstbericht kun je uiteraard wel als bulk verzenden. Contacten zullen deze ontvangen op basis van een actie die zij ondernomen hebben, waardoor zij deze e-mail zullen verwachten. Bij een verwachtte e-mail, is de kans op spamklachten minimaal. 

  5. Zorg voor een fijne verzendfrequentie
    Als je een grotere lijst hebt, is het belangrijk om de juiste zendfrequentie te vinden. Als je te vaak verstuurt, zullen contacten je berichten sneller vervelend vinden, maar als je te weinig verstuurt, werk je niet aan het optimaliseren van jouw zendreputatie. De juiste frequentie hangt sterk af van de band die je met je contacten hebt, over het algemeen wordt twee keer per week als niet vervelend beschouwd, maar waarmee je wel werk aan jouw zendreputatie. 

  6. Gebruik de MailBlue spam check
    In de samenvatting van iedere campagne of automatiseringsmail, kun je zien of je bericht goed door de spam check komt. Als er opvallende zaken terug te vinden zijn, zal deze tool dit aangeven. Je kunt dit artikel gebruiken om eventuele meldingen op te lossen.

  7. Verzend e-mails altijd met tekst
    De definitie van e-mail is dat dit digitaal postverkeer is, waarmee informatie wordt overgebracht. Om een goede leverbaarheid van dit digitale postverkeer te waarborgen, is het belangrijk dat er tekst is opgenomen in de e-mail. Een e-mail die opgebouwd is uit afbeeldingen, kan mogelijk voor leveringsproblemen zorgen. 
    Het gebruik van afbeeldingen heeft niet per se invloed op de leverbaarheid van e-mails, zolang deze maar gecombineerd wordt met tekstuele elementen en er een goede balans is tussen tekst en afbeeldingen. 

  8. Gebruik een zakelijk e-mailadres 
    Gebruik een zakelijk e-mailadres dat gekoppeld is aan jouw website domein, in plaats van een gratis e-mailadres zoals @yahoo.com of @gmail.com. Dit bevordert de zendreputatie en leverbaarheid. 

  9. Let op de linkjes in je e-mails
    Spamfilters van ontvangende providers controleren de alle linkjes waar je naar verwijst in een e-mail. Als je verwijst naar een domein met een slechte reputatie, is de kans groot dat ontvangende providers dit opnemen en de e-mail daardoor in spam laten ontvangen. 

  10. Gebruik geen services voor verkorte links (zoals bit.ly)
    Linkjes naar webpagina's kunnen in sommige gevallen erg lang zijn. Ondanks dat dit wellicht onwenselijk kan zijn in een e-mail, is het toch aan te raden om deze zonder aanpassingen te gebruiken. Het verkorten van linkjes - zoals bijvoorbeeld met bit.ly mogelijk is - is erg spam gevoelig.
    Om de langere link niet visueel weer te geven, zou je deze in de e-mail achter een knop, stuk tekst of afbeelding kunnen plaatsen als actie. 

  11. Stuur consistent vanuit één afzendernaam en e-mailadres
    Het consistent versturen vanuit een afzendernaam en e-mailadres, zorgt ervoor dat je met deze gegevens een zendreputatie opbouwt, dit komt de leverbaarheid van jouw e-mails te goede. Wanneer je deze tussentijds veelvuldig aanpast, heeft dit negatieve invloed op de zendreputatie. Zorg er daarom voor dat je goed nadenkt over de gewenste afzendernaam en bijbehorende e-mailadres. Het is belangrijk dat deze herkenbaar zijn voor jouw ontvangers. 

  12. Controleer je automatiseringen met regelmaat
    Als je automatiseringen actief hebt in je MailBlue account, controleer deze dan regelmatig. Zo ontdek je sneller eventuele problemen in de leverbaarheid van jouw e-mails.
    Zie je bijvoorbeeld dat specifieke e-mails niet geopend worden, dan kan dit komen doordat contacten wellicht meermaals in de automatisering zitten, en daardoor overspoeld worden met e-mails. Hierdoor bestaat de kans dat e-mails genegeerd gaan worden, waardoor jouw open ratio lager uitvalt. Dit heeft dan ook direct invloed op jouw zendreputatie. 

  13. Gebruik een unieke onderwerpregel
    Probeer te vermijden dat de onderwerpregel van een e-mail, gelijk is aan een stuk tekst van de inhoudelijke e-mail. Wanneer dit het geval is, is de kans namelijk groot dat een ontvangende mailprovider dit als spam zal markeren. 

  14. Maak het uitschrijven gemakkelijk
    Een spam marketing door een ontvanger heeft een negatieve invloed op jouw zendreputatie. Voorkom dan ook dat ontvangers een e-mails als spam markeren, door het uitschrijven voor hen zo eenvoudig mogelijk te maken. Zo kunnen zij met een uitschrijving aangeven dat zij geen e-mails meer wensen te ontvangen, in plaats van hiervoor een spam marketing te moeten maken. Zorg ervoor dat de uitschrijflink goed zichtbaar is en denk er eventueel over na een tweede uitschrijflink bovenaan in je e-mail te plaatsen.
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0