Waarom komen mijn e-mails in de spamfolder terecht?

Dit artikel licht toe hoe het kan dat je e-mails bij contacten in de spamfolder terecht komt en wat je er zelf aan kunt doen om de leverbaarheid van je e-mails te vergroten.

In eerste instantie is het handig om na te gaan of je DNS instellingen goed staan. Deze dragen namelijk bij aan je leverbaarheid. Testen kan via toolbox.mailblue.nl. In dit artikel lees je hoe deze tool werkt.

Binnen ieder e-mailsysteem en/of lijst aan contacten zul je altijd wel houden dat er een aantal mails in de spamfolder zullen belanden. Iedere ontvanger (mailprovider) werkt weer anders in het filteren van spamberichten en sommige filters zijn onvoorspelbaar en creatief in hun 'gevecht' tegen spam. Je zult dus ongetwijfeld hier wel eens tegenaan lopen bij het verzenden van e-mails. Dit is dus niet iets om je direct zorgen over te maken. Onderstaande tips zijn simpel maar doeltreffend om het aantal mails dat als spam gemarkeerd wordt door mailproviders te reduceren:


Wat je kunt doen om de leverbaarheid van je mails te vergroten:

1. Verwijder inactieve contacten
Als je regelmatig mails verzend naar contacten die de mails niet openen, zullen de spamfilters je bericht filteren als 'ongewenst' en wordt je mail naar de spamfolder verstuurd. Het is daarom aan te raden om regelmatig inactieve contacten te verwijderen en je lijsten schoon te houden. Dit kun je doen door gebruik te maken van de engagement tagging automatiseringen die voor je klaar staan in onze software. Als algemene regel geldt dat je enkel naar contacten dient te mailen die in de afgelopen 12 tot 24 maanden een mail van je geopend hebben, wil je een uitstekende leverbaarheid behouden. Het werkt ook bevordelijk om de natuurlijke lijstkrimping te voorkomen door regelmatig nieuwe manieren te vinden nieuwe inschrijvingen binnen te krijgen. Hoe ouder je lijst/data, hoe lastiger het wordt je leverbaarheid te kunnen garanderen. 

2. Focus op waardevolle content
Indien de inhoud van je berichten waardevol is voor je contacten, zullen zij je e-mails blijven openen en worden je mails correct naar de inboxen verstuurd. Zorg er voor dat je content stuurt waar je inschrijvers zich ook bewust voor ingeschreven hebben en verstuur met enige regelmaat nieuwe, interessante en gerelateerde content. Indien je enkel promotie- of salesmails verstuurd zul je zien dat de open rates en je leverbaarheid flink zullen dalen. 

3. Neem je inschrijfproces onder de loep
Probeer te denken zoals een inschrijver zal denken. Wat verwachten je inschrijvers van je te ontvangen na inschrijving? Als je mails verstuurd die zij niet hadden verwacht te ontvangen, is de kans groot dat ze het niet zullen lezen én als spam zullen markeren. Denk na over de taal die je gebruikt op je inschrijfformulier en zorg ervoor dat het duidelijk is waar iemand zich voor inschrijft. Het helpt ook om je het design van je mails consistent te houden. Als je regelmatig het template en/of logo kan dit voor verwarring zorgen bij je contacten waardoor ze de berichten eerder als spam zullen markeren.

4. Verstuur vaker gerichte en gepersonaliseerde e-mails dan bulkmails
Het is aannemelijker om een batch aan spamklachten te ontvangen als je naar een bulk aan contacten verstuurd dan dat je jouw contacten gesegmenteerd benaderd op basis van hun gedrag/interesses. Het is daarnaast een goed idee om contacten na inschrijving een welkomstbericht te sturen. 

5. Frequentie van versturen
Als je een grotere lijst hebt, is het belangrijk om de juiste zendfrequentie te vinden. Als je te vaak verstuurd zullen je inschrijvers je berichten beu raken en als je te weinig verstuurd werkt dit niet mee in een goede zendreputatie. De juiste frequentie hangt sterk af van de band die je met je contacten hebt, een algemene regel stelt dat een paar keer per week prima is.

6. Let op de spamfilter test voordat je verstuurd
In de samenvatting van de campagne die je te zien krijgt voor het afronden van je e-mail binnen MailBlue, kun je zien of je bericht goed door de spam check komt. Als er opvallende zaken terug te vinden zijn, zal deze tool dit aangeven.

7. Zend niet enkel een afbeelding
Een e-mail versturen met enkel een afbeelding zal geheid voor leverproblemen zorgen. Neem de tijd een e-mail op te stellen met afbeeldingen én tekst. Het is ook niet persé beter om een mail met enkel tekst te versturen. De algemene regel stelt dat een goede mail in balans is qua tekst en afbeeldingen.

8. Gebruik geen gratis mailadres als afzender 
In plaats van je eigen/persoonlijke mailadres zoals @yahoo.com of @gmail.com te gebruiken, kun je beter een e-mailadres gebruiken van het bedrijf vanuit waar jij je mails verzend

9. Let op de linkjes in je mails
Spamfilters controleren de URL's waar je naar verwijst. Als je verwijst naar een domein met een slechte reputatie, dan zul je hier voor 'afgestraft' worden

10. Gebruik geen services voor verkorte links (zoals bit.ly)
Je links dien je op de originele (langere) link te behouden. Verkorte links worden veelvuldig gebruikt door spammers. Het is bovendien aan te raden een link onder een button of een tekst als 'klik hier' te plaatsen

11. Stuur consistent vanuit een afzendernaam- en mailadres
We raden aan niet te vaak van afzendernaam- en mailadres te veranderen. Het helpt om een reputatie op te bouwen door dit consistent te houden. Denk na over welke naam het meest herkenbaar is voor je ontvangers. Dit kan je bedrijfsnaam zijn, een persoon binnen je bedrijf of zelfs iets dat nog unieker is. Hoe herkenbaarder het is, hoe minder je ontvangers geneigd zijn je mail als spam te markeren. De afzendernaam is een belangrijk deel in het neerzetten van je merk.

12. Controleer je automatiseringen
Als je automatiseringen hebt lopen, controleer deze dan regelmatig. Zo ontdek je mogelijk dat sommige contacten misschien wel 6 berichten op een dag ontvangen van je, wat er voor kan zorgen dat zij alle berichten gaan negeren, wat weer schadelijk is voor je zendreputatie.

13. Gebruik niet dezelfde onderwerpregel als de inhoud van je mail (bij het testen)
Als je een e-mail verzend met een vrijwel gelijke onderwerpregel ten opzichte van de inhoud van je mail zelf, is de kans groot dat dit door een mailprovider als 'spam' gemarkeerd wordt (bijvoorbeeld: onderwerp "dit is een test" en tekst in de mail "dit is een test" is spamgevoelig). Je wilt ook vermijden om een gelijke "van" en "naar" e-mailadres te gebruiken. Als je een e-mail van jezelf naar jezelf stuurt, zal dit zeer waarschijnlijk als 'spam' gefilterd worden.

14. Maak het uitschrijven gemakkelijk
Een spam markering is zeer schadelijk voor je reputatie, een uitschrijving daarentegen niet. Een uitschrijving geeft alleen aan dat iemand je mail niet langer wenst te ontvangen. Je doet er goed aan om het voor je contacten gemakkelijk te maken zichzelf uit te schrijven indien zij je mails niet meer wensen te ontvangen, om te voorkomen dat ze op 'dit is spam' klikken. Wees er dus zeker van dat je uitschrijflink goed zichtbaar is en denk er eventueel over na een tweede uitschrijflink bovenaan je mail te plaatsen.

Hou in de gaten dat je hoofdfocus zou moeten zijn een gezonde lijst aan contacten te behouden. Verstuur ze enkel wat ze wensen te ontvangen, zorg voor voldoende betrokkenheid en moedig ze met je inhoud aan interactie te vertonen met je mails. Als je deze focus behoudt, zal een goede levering van je mails volgen.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0