Dit artikel licht toe wat een bounce precies is en hoe een bounce ontstaat. Tevens wordt er toegelicht waarom dit belangrijk is voor de leverbaarheid van je e-mails.
Als je een e-mail verstuurd naar een contact zal de mailprovider voordat de mail werkelijk ontvangen wordt eerst 'scannen' op het e-mailadres dat je een mail wilt versturen. Als een mailprovider zoals bijvoorbeeld gmail ontdekt dat het e-mailadres niet bestaat (wellicht heeft het mailadres nooit bestaan of is het betreffende mailadres inmiddels opgeheven) dan is dit een 'bounce'. De status bij dit contact in MailBlue zal dan ook 'gebounced' zijn, wat betekend dat je mail naar dit e-mailadres niet ontvangen kon worden.
Waarom zijn bounces belangrijk?
Bounces zijn erg belangrijk voor de leverbaarheid van je e-mails, omdat een afzender dat regelmatig hoog scoort op aantal bounces heel waarschijnlijk een oude lijst aan contacten heeft. Als je regelmatig berichten verstuurd naar ongeldige accounts, kunnen mailproviders je e-mails op een gegeven moment als 'riskant' gaan zien en zullen je mailings naar de spamfolder van een contact gestuurd gaan worden.
Wees gerust; MailBlue houdt er al rekening mee. Als er een 'hard bounce' plaatsvind, zal dit contact de status 'gebounced' meekrijgen in MailBlue en zullen ze automatisch geen e-mails meer van je ontvangen.
Waardoor wordt een e-mail gebounced?
Dit zijn de belangrijkste redenen waarom een bericht bounced:
Het e-mailadres bestaat niet (Hard Bounce)
Deze type bounces hebben een bounce code die beginnen met 5xx. Het is normaal om een handvol contacten te hebben met deze status na het verzenden van een mailing, aangezien mailproviders accounts sluiten die jarenlang niet gebruikt worden. Bij een Hard Bounce krijgt een contact binnen MailBlue de status 'gebounced' mee en zal er voorkomen worden dat hier mails naar uitgestuurd worden.
Tijdelijke bounce (Soft Bounce)
Deze type bounces hebben een code die begint met 4xx of 5xx. Er zijn veel verschillende tijdelijke errors die plaats kunnen vinden, zoals een volle inbox of een tijdelijk probleem met de server van de inbox provider waardoor een e-mail niet ontvangen kan worden. Als er bij eenzelfde contact drie tijdelijke bounces achter elkaar plaatsvinden bij drie verschillende uitgaande mails, zal dit contact ook -net als bij een Hard Bounce- de status 'gebounced' meekrijgen in MailBlue. Bij een Soft Bounce zal het systeem dezelfde mail overigens niet opnieuw proberen te leveren bij een contact, behalve als er specifiek een type bounce ontvangen wordt met de error 'probeer later opnieuw'.
Reputatie
Als je veel spam meldingen ontvangt omdat je contacten binnen hun mailprovider bijvoorbeeld klikken op 'dit is spam' in plaats van dat zij zich uitschrijven via de uitschrijflink, zullen bepaalde mailproviders berichten vanuit jouw mailadres blokkeren op basis van je slechte verzendreputatie.
Inhoud van je bericht
Soms kan de inhoud van je bericht er voor zorgen dat dit door mailproviders geblokkeerd wordt. Dit kan het geval zijn als je bericht bijvoorbeeld een spamgevoelige zin, een slechte afbeelding, een link op de zwarte lijst of naar een site met malware bevat. In de samenvatting van je campagne wordt dit door MailBlue gecontroleerd, dit gaat goed zolang je geen hoge score ziet in de spamcheck:
DMARC record met restricties
Dit kan er voor zorgen dat correcte berichten alsnog gebounced worden. Je kunt een tool als deze gebruiken om je DMARC record te controleren. Als je een p=reject record hebt, zal dit er voor zorgen dat al je berichten gebounced worden indien je geen DKIM ingesteld hebt.

Als je verzend met afzender mailadres die je niet mag gebruiken (zoals @yahoo.com of @chasebank.com) dan zal het berichten bouncen.
"Auto-bounce" slecht e-mailadres
Indien je naar 'contacten' gaat in het hoofdmenu van MailBlue kun je onder 'status' middels de pijl het drop-down menu openen en 'Gebounced' aanklikken om alle contacten met deze status zichtbaar te krijgen:
Contacten met de status 'gebounced' zullen niet gemaild worden en tellen niet mee in het accountlimiet van je abonnement.
Mijn bounce rate gaat omhoog, hoe kan dit?
Meestal betekend dit dat je een lijst aan contacten geiïmporteerd hebt dat langere tijd niet gebruikt is of benaderd is door je met mailings. Je lijst aan contacten zal een hoop oude en inactieve mailadressen bevatten die niet meer bestaan. Je zult een kritische blik op je lijst moeten werpen om zeker te zijn dat je niet per abuis een aantal oude contacten geiïmporteerd heb die niet meer in deze lijst thuis horen.
Het kan ook zo zijn dat je bericht een zin of link bevat dat bepaalde spam filters triggert. Dit is dan een tijdelijk probleem dat je op kunt lossen door die betreffende link of zin aan te passen in toekomstige mailings.
Een andere mogelijkheid is dat deze piek afkomstig is vanwege een hoge spam rate. Dit zal zich normaliter vanzelf oplossen als je niet reeds een historie aan hoge spam rates hebt. Een hoge spam rate ontstaat doordat contacten je mail markeren als spam, in plaats van dat zij zich uitschrijven via de uitschrijflink.
Wat kan ik doen om mijn hoge bounce rate te verminderen?
Zolang je enkel via de toegestane weg contacten verzamelt (een veilig opt-in formulier), dan zul je zien dat je geen hoge bounces rate hebt. Je zult altijd wel behouden dan sommige mailadressen in je bestand sluiten of bouncen. Sommige mensen schrijven zich bijvoorbeeld in met een spelfout in hun e-mailadres, zoals anne@gmai.com. Een bounce rate van 0,5%-1% is heel normaal. Echter, als je een hoge bounce rate ziet, is het aannemelijk dat dit komt omdat het toevoegen van contacten aan je lijst niet via de gebruikelijke weg is gegaan of omdat je ze mogelijk niet regelmatig genoeg benaderd. Onderstaand een aantal methoden die je in kunt zetten om er vandaag nog voor te zorgen je bounce rate te verminderen:
1. Pas je DMARC instellingen aan
2. Gebruik een dubbele opt-in
Een dubbele opt-in gebruiken heeft twee voordelen; allereerst elimineer je hiermee ieder ongeldig e-mailadres dat ingevoerd is, vanwege een typefout of spam inschrijvingen vanuit robots. Ten tweede weet je zeker dat de contacten die de dubbele opt-in bevestigen zelf het e-mailaccount beheren en graag van je willen horen.

3. Voeg een captcha formulier toe
Captcha toevoegen aan je formulieren voorkomt dat robotten zich in kunnen schrijven op het formulier en zo spam contacten toevoegt in je account, of je de dubbele opt-in nu aan hebt staan of niet.
Om captcha toe te voegen aan je formulier ga je naar 'Formulieren' in MailBlue en klik je op 'Wijzig' naast het formulier. In het tabblad 'Velden' klik je op 'Standaard' en kun je het captcha veld in je formulier 'slepen'.
4. Verzend je communicaties in vooraf ingeplande en gelijke intervallen
Als je langere tijd geen communicatie uitgestuurd hebt naar je lijst, is het mogelijk dat een aantal e-mailadressen niet meer bestaat. Dit zal resulteren in bounces en de zender (MailBlue) kan gemarkeerd worden als een spammer. Tevens kan het zijn dat, als jij je klanten niet regelmatig mailt, dat ze je 'vergeten' zijn en riskeer je daarmee dat zij je mails binnen hun mailprovider markeren als 'dit is spam'.
5. Stel engagement management automatiseringen op
In MailBlue staan er twee templates van automatisering klaar om in te laden, die je kunt gebruiken om de betrokkenheid van je contacten te managen. Deze tweedelige automatisering zal je contacten markeren als 'Engaged', 'Disengaged' of 'Inactive' gebaseerd op hoeveel tijd gepasseerd is sinds zij interactie hebben getoond met jou communicaties. Deze tags kunnen gebruikt worden in het analyseren, segmenteren, lijst opschoning en het triggeren van andere automatiseringen. Meer over deze automatiseringen, lees je hier.
6. Gebruik een real-time verificatie service als een extra zekerheid
Services als Briteverify kunnen gebruikt worden om vóór het indienen van een formulier eerst te identificeren of een e-mailadres wel geldig is. Dit is aan te bevelen als je duizenden inschrijvingen per dag ontvangt.
Meestal gebeurd dit omdat de ontvanger zijn/haar inbox provider besloten heeft het bericht dat je verstuurd hebt te blokkeren, om een of andere reden. Dit is vaak een tijdelijke error die zichzelf op zou moeten lossen, er vanuit gaande dat je contact geldig is.
Als dit gebeurd zal ons systeem dit account als ongeldig (hard bounce) te markeren, ondanks dat deze informatie dus niet klopt. Mocht dit het geval zijn, stuur dan een bericht naar onze support.
Bounces codes
De bounce codes die weergegeven worden bij rapporten zijn de codes die onze servers ontvangen vanuit de mail servers van de ontvangers. Wees er van bewust dat het soms kan zijn dat de codes die wij vanuit deze mailservers ontvangen codes kunnen bevatten die niet altijd de werkelijke reden van de bounce meegeven.


Hieronder een lijst aan bounce codes die we gebruiken en ondersteunen:
Bounce Code | Type Bounce | Beschrijving |
4.2.2 | Soft | Het e-mail account is over quota |
5.0.0 | Hard | E-mailadres bestaat niet |
5.1.0 | Hard | Ander adres status |
5.1.1 | Hard | Verkeerde bestemming mailbox adres |
5.1.2 | Hard | Verkeerde bestemming systeem adres |
5.1.3 | Hard | Verkeerde bestemming mailbox adres syntax |
5.1.4 | Hard | Bestemming mailbox adres dubbelzinnig |
5.1.5 | Hard | Bestemming mailbox adres geldig |
5.1.6 | Hard | Mailbox is verhuisd |
5.1.7 | Hard | Slechte zender mailbox adres syntax |
5.1.8 | Hard | Slechte zender system adres |
5.2.0 | Soft | Ander of ongedefinieerd mailbox status |
5.2.1 | Soft | Mailbox accepteert (tijdelijk) geen berichten |
5.2.2 | Soft | Mailbox vol |
5.2.3 | Hard | Lengte van het bericht overschrijdt de administratieve limiet |
5.2.4 | Hard | Maillijst uitbreiding probleem |
5.3.0 | Hard | Ander of ongedefinieerd mail systeem status |
5.3.1 | Soft | Mail systeem vol |
5.3.2 | Hard | Systeem accepteert geen netwerk berichten |
5.3.3 | Hard | Systeem niet in staat geselecteerde features te gebruiken |
5.3.4 | Hard | Bericht te groot voor het systeem |
5.4.0 | Hard | Ander of ongedefinieerd netwerk of routing status |
5.4.1 | Hard | Geen antwoord vanuit host |
5.4.2 | Hard | Slechte connectie |
5.4.3 | Hard | Routing server error |
5.4.4 | Hard | Niet in staat te routen |
5.4.5 | Soft | Netwerk opstopping |
5.4.6 | Hard | Routing-loop gedetecteerd |
5.4.7 | Hard | Levertijd voorbij |
5.5.0 | Hard | Ander of ongedefinieerd protocol status |
5.5.1 | Hard | Ongeldig commando |
5.5.2 | Hard | Syntax error |
5.5.3 | Soft | Teveel ontvangers |
5.5.4 | Hard | Ongeldig commando argument |
5.5.5 | Hard | Verkeerde protocol versie |
5.6.0 | Hard | Ander of ongedefinieerde media error |
5.6.1 | Hard | Media niet ondersteund |
5.6.2 | Hard | Conversie vereist |
5.6.3 | Hard | Conversie vereist maar niet ondersteund |
5.6.4 | Hard | Verloren conversie |
5.6.5 | Hard | Conversie mislukt |
5.7.0 | Hard | Ander of ongedefinieerd veiligheidsstatus |
5.7.1 | Hard | Bestemming niet geautoriseerd, bericht geweigerd |
5.7.2 | Hard | Uitbreiding maillijst verboden |
5.7.3 | Hard | Beveiligde conversie vereist, maar niet mogelijk |
5.7.4 | Hard | Beveiligde features niet ondersteund |
5.7.5 | Hard | Cryptografische error |
5.7.6 | Hard | Cryptografisch algoritme niet ondersteund |
5.7.7 | Hard | Bericht integriteit error |
9.1.1 | Hard | Hard bounce zonder bounce code. Dit kan een ongeldig mailadres zijn of een geweigerde e-mail vanuit je mailserver (zoals een verzendlimiet) |