Hoe maak ik contacten aan vanuit Gesprekken (Conversations)?

Belangrijke mededeling: Conversations-functie

Let op: Vanaf heden is het niet langer mogelijk om de Conversations-functie nieuw af te nemen binnen MailBlue. Bestaande klanten die momenteel gebruik maken van Conversations kunnen de functie blijven gebruiken zoals gewoonlijk. 


Zodra een bezoeker zijn/haar e-mailadres achterlaat in de chat via het formulier, dan wordt er automatisch een contact aangemaakt. Hetzelfde geldt voor e-mails die je in je Gesprekken inbox doorgestuurd krijgt waarvan de afzender nog niet bekend is. Een laatste mogelijkheid is door het e-mailadres in de javascript van Gesprekken te plaatsen.

In dit artikel bespreken we het volgende:

Contacten aanmaken vanuit de chat

Je kunt in Gesprekken gebruik maken van een formulier voor e-mailregistratie. Dit is een mini formulier waarin enkel om het e-mailadres van de bezoeker wordt gevraagd. Deze is zichtbaar in het chat gesprek. Zodra de bezoeker hier zijn/haar e-mailadres achterlaat, wordt er een contact aangemaakt in jouw MailBlue account. Alle gesprekken met het contact zijn zichtbaar in je Gesprekken inbox of onder het tabje 'Gesprekken' in het profiel van het contact.

Om het formulier in de chats te activeren:

- Ga naar 'Instellingen' en vervolgens 'Gesprekken'
- Klik op het tabje 'Berichten'
- Activeer de toggle achter 'Formulier voor e-mailregistratie'

gesprekken.png

Wanneer een bezoeker zijn/haar e-mailadres achterlaat, kun je ze toevoegen aan een automatisering doormiddel van de 'stuurt formulier in' trigger.

Contacten aanmaken vanuit een doorgestuurde mail / inbound mail

Een inbound e-mail is een mail die via jouw custom e-mailadres (die je kunt aanmaken binnen Gesprekken) wordt doorgestuurd naar je Gesprekken inbox. Oftewel, met dit e-mailadres kun je de mails die je ontvangt in jouw persoonlijke inbox doorsturen naar de Gesprekken inbox. Zo heb je alle conversaties (mail en chat) in één overzicht.

Wanneer je zo'n mail ontvangt en de afzender is nog niet bekend in jouw MailBlue account, dan wordt automatisch een contactprofiel aangemaakt. Je kunt hiermee geen automation triggeren maar wel de gespreksgeschiedenis terugzoeken binnen Gesprekken en het profiel zelf.

Kan ik contacten mailen die hun mailadres in het chat formulier hebben achtergelaten?

Nee, zij worden niet gezien als contacten die officieel een opt-in hebben voltooid. Ze worden dus niet aan je lijsten toegevoegd. Dit is omdat ze niet specifiek hebben aangegeven jouw marketing mailings te willen ontvangen.

Je kunt altijd in de chat een link sturen naar jouw opt-in formulier zodat ze zich alsnog voor een van je lijsten kunnen inschrijven als ze daar behoefte aan hebben.

Wat gebeurt er met bezoekers die de chat verlaten voordat ze hun gegevens achterlaten?

De chat widget plaatst een cookie bij je website bezoeker. Wanneer een bezoeker een chat start en vervolgens weg gaat voordat ze een mailadres hebben achtergelaten, dan kun je dit gesprek nog steeds in je inbox terugvinden. Als de bezoeker binnen 30 dagen weer op je website komt, zonder cookies te verwijderen, kunnen ze het gesprek ook terug zien. Ze zouden dan alsnog een mailadres kunnen achterlaten.

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0