Wat is link tracking?

Link tracking geeft inzicht in: welke linkjes aangeklikt zijn in je mails, het aantal keer dat er op een link is geklikt en welke contacten de link hebben aangeklikt. Deze informatie kun je gebruiken om te meten wat de effectiviteit is van je mails én hoe groot de betrokkenheid is van de inschrijvers. Ook kun je link tracking gebruiken bij het segmenteren (hoe maak ik segmenten aan?).

De data kun je tevens gebruiken om:
 - "Als/Anders" stappen te creëren in je automatiseringen. Hierbij wordt je automatisering gesplitst en kun je de contacten die op een link hebben geklikt een andere stroom in sturen dan de contacten die dit niet gedaan hebben:

- Condities te stellen 'heeft geklikt op' in een goal waarmee je contacten naar een specifieke plaats in de automatisering 'pusht'
- Dit als een conditie meegeven in een split test automatisering
- De score bij een deal of lead aan te laten passen

Link tracking staat automatisch aan bij alle campagnes en mails binnen automatiseringen waarin een URL is verwerkt. Dit kun je handmatig binnen de Samenvatting van de campagne uitschakelen indien gewenst:

Het is goed om te weten dat link tracking alleen werkt bij URL's die beginnen met http:// of https://. Het is dus niet mogelijk om een klik op een link te volgen als er gebruik wordt gemaakt van e-mailadressen of personalisatietags (bijv. %FIRSTNAME%). 

Link tracking data inzien

In het hoofdmenu van MailBlue onder 'Rapporten' kun je de link tracking data inzien per verstuurde campagne/mail.

Zo kun je het aantal contacten inzien dat op een link heeft geklikt binnen je mail (dit geeft slechts 1 klik per contact weer):

Ook kun je in het rapport van een verstuurde campagne/mail binnen het tabje 'clicks' inzien wat het totaal aantal kliks geweest is op je campagne.

Dit wordt verder onderverdeeld in:
- unieke kliks op hyperlink (hierin wordt twee keer klikken op eenzelfde link dus niet meegeteld)
- het aantal contacten dat niet op een link heeft geklikt
- Het gemiddeld aantal link kliks per contact, in procenten. Dit wordt berekend door het totaal aantal kliks te delen door het aantal contacten dat op z'n minst 1x op een link heeft geklikt

Ook kun je per hyperlink het aantal unieke kliks inzien en de totaal aantal kliks. Bij het totaal aantal kliks wordt een dubbele klik op dezelfde link meegeteld.

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0