Een koppeling maken met Shopify (via Deep Data integratie)

De Shopify Deep Data integratie is mogelijk met een Plus of Professional abonnement. 

De Deep Data integratie koppelt informatie over een aankoop maar ook een verlaten winkelmand direct door vanuit Shopify naar ActiveCampaign (MailBlue). Deze data kun je onder andere gebruiken om gepersonaliseerde follow-up mails naar je contacten te sturen en gesegmenteerde lijsten te creëren. 


Ontdek de kracht van gepersonaliseerde marketing:

Dankzij de koppeling tussen MailBlue en Shopify kun je starten met persoonlijkere en meer gerichte communicatie in slechts een paar seconden. Via deze koppeling kan de data vanuit Shopify naadloos overgeheveld worden naar MailBlue. Bouw zo een betere relatie met je klanten op door hen een optimale gebruikerservaring te bieden en creëer meer sales.

Je kunt bijvoorbeeld starttriggers in MailBlue gebruiken gebaseerd op orderdata, lidmaatschappen of gebeurtenissen en binnen MailBlue op basis hiervan vervolgens A/B testen uitvoeren, splitsingen maken en/of filteren op bepaalde eigenschappen om via die weg het contact met je klanten personaliseren en optimaliseren.

mceclip0.png

Je kunt dus op basis van verzamelde data je marketingprocessen optimaliseren, door bijvoorbeeld iedereen met geslacht 'vrouw' van je klanten een andere mail te sturen of bijvoorbeeld bij bestelling 'X' andere mails te sturen dan contacten met geslacht 'man' of afname product 'Y'. Je kunt in MailBlue ook kiezen om mails met een bepaald aanbod te versturen op het meest geschikte moment van dat contact, door gebruik te maken van voorspellende verzending.

 

De integratie configureren in je MailBlue account

1. Klik links onderin het menu op "instellingen"

Schermafbeelding_2018-09-19_om_13.39.46.png

2. Klik vervolgens op "integraties"

Schermafbeelding_2018-09-19_om_13.41.05.png

3. Klik op "integratie toevoegen"

 Schermafbeelding_2018-09-19_om_13.42.09.png

4. Selecteer "Shopify"

5. Vul hier je Shopify domeinnaam in en klik op "verbinden"

6. Je wordt hierna doorverwezen naar jouw Shopify waar je gevraagd wordt de connectie te autoriseren. 

Van nu af aan worden álle contacten die een order plaatsen óf de winkelwagen verlaten toegevoegd aan je ActiveCampaign account. Tevens wordt de status van een order bij deze contacten continu gesynchroniseerd van Shopify richting je ActiveCampaign account. 

 

Orders uit het verleden inladen

Je kunt historische data uit je Shopify inladen bij MailBlue. Het gaat op de volgende gegevens:

  • Alle contacten in jouw Shopify account met elke order die ze geplaatst hebben.
  • Alle contacten in jouw Shopify account die geen enkele order hebben geplaatst.
  • Alle orders die zijn geplaatst door de contacten die al in jouw MailBlue account staan.

Historische data starten geen automations die de "doet een aankoop" trigger gebruiken.

Om de historische data in te laden, volg deze stappen:

  1. Klik links onderin het menu op "instellingen".
  2. Klik op "integraties".
  3. Klik op de verbonden Shopify winkel en op "Beheer".
  4. Klik vervolgens op de "synchroniseer historische data" knop.



Shopify data inzien bij de contactinformatie in MailBlue

Op het moment dat contacten gesynchroniseerd zijn vanuit de Shopify store via de Deep Data integratie, zullen zowel hun orders als de verlaten winkelwagen gegevens weergegeven worden in de tabel onder hun algemene contactinformatie in MailBlue:

mceclip0.png

Je kunt de e-commerce activiteiten filteren. Als je meerdere Shopify shops gekoppeld hebt staan kun je naast deze box ook op type shop filteren:

mceclip2.png

Binnen de e-commerce tabel vindt je de totale omzet terug van die klant, evenals het totaal aantal geplaatste orders en totaal aantal gekochte producten. 

Verder vind je daaronder de volgende informatie terug:

  • Ordernummer
  • Totale orderprijs
  • Orderdatum- en tijd
  • Orderstatus (voltooid of verlaten)
  • Eventueel: naam van de betreffende Shopify store

Als je op de button 'Producten' klikt, krijg je rechts de verdere orderdetails te zien. Hier wordt getoond welk product(en) het exact betreft:

mceclip4.png

Dankzij alle gegevens die vanuit Shopify overgeheveld worden naar MailBlue, kun je binnen MailBlue uitgebreid segmenteren op verschillende condities. Dit helpt je in het creëren van segmenten en je kunt deze condities bijvoorbeeld ook gebruiken om splitsingen te maken in je automatiseringen op basis hiervan:

  • Totale omzet 
  • Totaal aantal orders
  • Totaal aantal producten
  • Laatste besteldatum
  • Laatste bestelprijs
  • Laatste bestellingsvaluta
  • Laatste bestelling verzendmethode
  • Laatste bestelling producttelling
  • Laatste product-ID
  • Laatste product-SKU
  • Laatste productnaam
  • Laatste productcategorie
  • Besteldatum
  • Besteltijd
  • Productnaam in willekeurige volgorde
  • Productcategorie in willekeurige volgorde
  • Verzendmethode in willekeurige volgorde
  • Valuta in willekeurige volgorde
  • Product-ID in willekeurige volgorde
  • Product-SKU in elke order
  • Heeft een aankoop gedaan
  • Heeft geen aankoop gedaan
  • Heeft zich ingeschreven voor marketing
  • Heeft zich niet ingeschreven voor marketing
  • Heeft verlaten mandje
  • Heeft geen verlaten mandje
  • Heeft verlaten mandje hersteld
  • Heeft verlaten mandje niet hersteld
  • Totale waarde van laatste verlaten mandje
  • Aantal producten van laatste verlaten mandje
  • Productnaam in laatste verlaten mandje

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0