Mijn contacten ontvangen mijn mails dubbel, wat moet ik doen?

Geven je contacten aan dat ze je mails dubbel ontvangen, of zie je in de wachtstap in je automation dat er meer wachtenden zijn dan wanneer je daadwerkelijk aan contacten in je automation zitten?

Dit betekent dat je contacten twee keer in je automation zitten. Dit kan te maken hebben met het volgende:

  • Je hebt twee start triggers en je contacten voldoen aan beide (of aan meer dan twee)
  • Je hebt je start trigger op 'meerdere keren' staan

Je hebt twee start triggers en je contacten voldoen aan beide:

Dit kun je als volgt checken:

  • Open het contact en klik op de automation waar ze dubbel in zitten, hier staat dan ook (2) achter
  • Je kunt dan beide paden in de automation bekijken door te klikken op 'toon'. Als je dit voor beide doet kun je ook zien middels welke start trigger ze zijn binnen gekomen

Voldoen ze aan beide? Dan kun je waarschijnlijk een van de twee triggers weghalen.

Stel je hebt 'vult formulier in A' en 'schrijft zich in voor lijst B' als start triggers staan. Maar; zodra iemand het formulier invult worden ze sowieso ingeschreven voor de lijst. Dit is een voorbeeld van hoe beide start triggers vervolgens getriggerd worden. Eén van de twee behouden is dan voldoende.

Twijfel of je automation nog wel goed werkt als je een van de twee start triggers weghaalt? Stuur ons dan even een mailtje met toelichting en dan kijken we direct met je mee!

 

Je hebt je start trigger op 'meerdere keren' staan

Bij het instellen van je start trigger kun je aangeven of hij maar één keer geactiveerd mag worden, of meerdere keren. Stel je hebt als start trigger 'klikt op link' en een contact voert deze actie meerdere keren uit, dan wordt diegene ook meerdere keren aan je automation toegevoegd. Wil je dit voorkomen kun je de runs op één keer zetten:

 

Schermafbeelding_2021-02-03_om_12.24.57.png

 

Hoe op te lossen?

Gaat het om enkele contacten? Dan kun je het contactprofiel openen, klik je op de automatisering en kun je één van twee paden stopzetten.

Schermafbeelding_2021-02-03_om_12.28.26.png

 

Gaat het om een hele batch contacten? En staat elk contact twee keer op dezelfde plek in de automation (dus ze ontvangen steeds twee keer dezelfde mail en staan beide keren in dezelfde wachtstap)? Dan kun je de volgende stappen opvolgen:

Let op: het is belangrijk om per groepje contacten die in een specifieke wachtstap staan de stappen uit te voeren, en niet voor alle contacten tegelijk.

Bij twijfel, neem dan eerst even contact met ons op!

  • Klik op de contacten in de wachtstap waar ze dubbel in staan
  • Hierna krijg je een overzicht van alle contacten die in deze wachtstap staan
  • Klik op 'bewerk alles bij' en geef de groep een tijdelijke tag (bijvoorbeeld tijdelijkA)
  • Wacht een minuut, en klik vervolgens nogmaals op 'bewerk alles bij'. Deze keer verwijder je de contacten uit de desbetreffende automation (ze worden er dan volledig uitgehaald)
  • Vervolgens wil je ze weer één keer toevoegen en weer op de juiste plek krijgen. Ga naar de automation en voeg helemaal bovenaan als eerste stap een wachtstap van 5 minuten toe, dit is tijdelijk
  • Voeg vervolgens boven de wachtstap waar de contacten in eerste instantie stonden een doel actie toe. Met een doel kun je contacten die voldoen aan een voorwaarde de tussenliggende stappen laten overslaan en dus weer terug op de juiste plek krijgen in je automation
    Schermafbeelding_2019-01-02_om_17.01.10.png
  • Je vult het doel verder als volgt in:
    • Naam: hier kun je een naam geven aan je doel, dit zien je contacten niet
    • Klik om doel toe te voegen: hier vul je de voorwaarde in waaraan contacten moeten voldoen om naar dit doel toegetrokken te worden. In dit geval: tag is tijdelijkA
    • De rest mag je laten staan zoals het staat, klik op opslaan
  • Nu moeten we de contacten weer toevoegen. Ga naar je contacten overzicht en klik je op de zoekbalk > geavanceerd zoeken. Vul hier in: tag is tijdelijkA
  • Je krijgt nu een overzicht van alle contacten die je eerder had verwijderd. Klik op 'bewerk alles bij' en voeg ze opnieuw toe aan je automatisering
  • Ga nu naar je automatisering, je ziet nu dat je contacten terug in je wachtstap zijn geplaatst, maar nu eenmalig. Het kan zijn dat het een minuutje duurt tot alles is verwerkt
  • Zodra ze allemaal weer op de juiste plek staan, kun je weer op de contacten in de wachtstap klikken, klik je op 'bewerk alles bij' en kun je de tijdelijke tag weer verwijderen
  • Verwijder ook het doel in je automation
  • Herhaal deze stappen voor elke wachtstap waar contacten dubbel in staan. Als je klaar bent kun je de wachtstap bovenaan je automation (van 5 minuten) weer verwijderen

Is je situatie anders of twijfel je over de uitvoering? Mail ons dan gerust en dan kijken we even mee om zo persoonlijk advies te geven.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0