Aan de slag met Webpersonalisatie

Webpersonalisatie is beschikbaar bij een Professional abonnement.

Met Webpersonalisatie kan je tot 5 verschillende verschillende versies van jouw website of landingspagina maken en weergeven op basis van door jouw ingestelde regels. Elke versie kan verschillende tekst of afbeeldingen of beiden gebruiken, afhankelijk van je publiek. Met Webpersonalisatie kun je binnen enkele minuten de juiste inhoud aan de juiste contacten laten zien.

 

Goed om te weten

  • Klanten met een Professional account kunnen tot 5 verschillende ervaringen publiceren.
  • Om gebruik te maken van de Webpersonalisatie functie dien je de site tracking code in de header van je website te plaatsen.
  • De website tracking code moet standaard worden geladen. Als je een 'Accepteer onze cookies' knop hebt zal deze functie niet werken.
  • Je kunt de volgende elementen wijzigen: teksten, afbeeldingen, knop teksten, link adressen.
  • Je kunt geen kleuren, lettertypes of plaatsing van elementen wijzigen
  • Afbeeldingen moeten ergens gehost zijn, je kunt deze dus niet uploaden.

 

Wat is Webpersonalisatie?

Webpersonalisatie is een tool waarmee je maximaal vijf verschillende versies van een webpagina kunt maken en deze vervolgens kunt weergeven aan contactpersonen op basis van door jouw gemaakte segmenten.

  • De versies van je webpagina heten 'Ervaringen'.
  • Met deze versie van Webpersonalisatie maak je gebruik van tags en aangepaste velden om segmenten aan te maken.
  • Als een contact in aanmerking komt voor meer dan één ervaring op jouw site, zien zij de ervaring die het hoogste in de prioriteiten lijst staat.
  • Webpersonalisatie werkt met iedere website pagina of landingspagina.

Misschien wil je Webpersonalisatie gebruiken om contactpersonen te targeten op basis van hun bekende interesses of om een andere ervaring te creëren voor contactpersonen die hun winkelwagentje in jouw e-commerce winkel hebben verlaten. Je kunt zelfs Webpersonalisatie gebruiken om oude klanten terug te winnen.

 

Hoe werkt Webpersonalisatie?

Webpersonalisatie gebruikt het volgende om verschillende ervaringen van je website te creëren en weer te geven aan een gerichte groep contacten:

  • Site tracking code
  • Je webpagina
  • Segmenten
  • Visuele editor voor Webpersonalisatie

Als je Webpersonalisatie wil gebruiken, moet je jouw pagina URL op de domein witte lijst zetten en vervolgens de site tracking code in de header van die pagina installeren. Hierdoor kun je verschillende ervaringen laten zien aan gekwalificeerde contacten die op je pagina terechtkomen.

In ons artikel over site tracking zie je hoe je een URL op de witte lijst kunt zetten en waar je de trackingcode van je site kunt vinden.

Als je al gebruik maakt van site tracking dien je de site tracking code van de body of footer naar de header verplaatsen.

Vanaf het Webpersonalisatie scherm selecteer je een pagina waar je een ervaring aan toe wil voegen. Elke ervaring die je creëert is voor een ander segment aan contacten. Deze segmenten worden opgebouwd uit tags en aangepaste velden. Als je een segment aanmaakt voor een ervaring kan deze niet worden gewijzigd.

Als je een segment voor je pagina hebt aangemaakt kun je beginnen met het aanpassen van teksten, knoppen en afbeeldingen. Ben je klaar met de aanpassingen, dan kun je de pagina publiceren, waarna de contacten die binnen het segment vallen de aangepaste pagina te zien krijgen.

Contacten moeten aan de volgende eisen voldoen willen zij de ervaring te zien krijgen:

  • Ze moeten binnen het aangegeven segment vallen
  • Ze moeten geïdentificeerd zijn door een tracking cookie

Valt een contact niet binnen het segment, dan zullen zij de standaard pagina te zien krijgen. Onbekende bezoekers zien ook de standaard pagina.

 

Past Webpersonalisatie mijn pagina aan?

Webpersonalisatie zal je daadwerkelijk pagina, content management systeem of database niet aanpassen. In plaats daarvan voeren we de javascript-code uit die je in de kop van je site heeft geplaatst. Wanneer deze code wordt uitgevoerd, wordt de ervaring weergegeven die het meest relevant is voor je contact(en).

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0