Hoe maak ik een Abandoned Cart automation (met Deep Data integration)?

De Abandoned Cart functie is beschikbaar voor Plus en Professional accounts. Daarnaast werkt deze functie met de volgende deep data integraties:
- Shopify
- WooCommerce

Zodra contacten de winkelwagen verlaten in jouw Shopify of WooCommerce shop, kun je hen geautomatiseerd een mail versturen die informatie bevat over de producten die ze hebben achtergelaten. Dit doe je door middel van de abandoned cart automation.

Wanneer een contact zijn of haar winkelwagen verlaat, worden ze automatisch toegevoegd aan deze automation en ontvangen ze een op hen aangepast bericht.

Deze automation gebruikt de 'Abandons cart' ('Verlaat mandje') trigger en een e-mail waarin informatie te vinden is over het product dat nog in het winkelwagentje ligt.

Een automation maken met de Abandons Cart trigger

De trigger bestaat uit vier voorwaarden waaraan een contact moet voldoen om te worden toegevoegd aan de automation. Deze staan standaard ingesteld op 'elke', maar kunnen ook geconfigureerd worden.

Dit zijn de 4 voorwaarden:

  • Integratie: Trigger geldt voor elke gekoppelde webshop of een specifieke webshop
  • Product selecteren: Trigger geldt voor een verlaten winkelwagen met elk product of een specifiek product
  • Categorie selecteren: Trigger geldt voor een verlaten winkelwagen met producten uit elke categorie of een specifieke categorie
  • Winkelwagen waarde: Trigger geldt voor een verlaten winkelwagen met elke waarde of een specifieke waarde.

De automation maak je als volgt:

1. Klik in het menu op 'automatiseringen' en vervolgens rechts bovenin op 'nieuwe automatisering'.

Schermafbeelding_2019-01-22_om_11.14.16.png

2. Klik op 'begin vanaf het begin' en dan op 'ga verder'.

Schermafbeelding_2019-01-22_om_11.14.39.png

3. Selecteer de 'Verlaat mandje' trigger en klik op 'ga verder'.

4. De trigger zal openen en de 4 voorwaarden weergeven. Deze staan standaard allemaal op 'elke'. 

De eerste voorwaarde is 'Integratie' en hier kun je WooCommerce of Shopify selecteren om te gebruiken voor je trigger. Om een specifieke shop te selecteren, klik je op de dropdown pijl naast 'Elke integratie' en klik je vervolgens op de naam van de betreffende shop: 

5. De volgende voorwaarde is 'Product selecteren', waarbij je kunt kiezen tussen 'Productnaam bevat' of 'Productnaam komt overeen met'. Zodra je een keuze uit deze twee opties selecteert krijg je rechts hiervan een extra veld te zien waarin je het productnaam in kunt typen.

6. De voorwaarde daarna is 'Categorie selecteren'. Mocht je hier via de dropdown een keuze maken tussen 'Categorienaam bevat' of 'Categorienaam komt overeen..' krijg je ook een veld te zien waar je de categorienaam in kunt typen: 

7. De volgende voorwaarde is 'Mandjewaarde'. Hier kun je kiezen tussen elke waarde, waarde is gelijk aan, waarde is groter dan en waarde is kleiner dan:

 

Indien je een keuze maakt voor waarde is gelijk aan, waarde is groter dan of waarde is kleiner dan, zul je een veld te zien krijgen waarin je de waarde op kan geven. Je hoeft hier geen valutateken voor te zetten, je kunt hier direct een numerieke waarde ingeven:

 

8. Vervolgens kies je voor runs: een keer of runs: meerdere keren.

9. Indien gewenst kun je ook nog bepaalde contacten niet door de automatisering laten lopen, door op de checkbox voor 'Segmenteer de contactpersonen die deze automatisering invoeren' te klikken. Je kunt daarna de condities bepalen van de contacten die je uit wilt sluiten:  

10. Indien je alle voorwaarden naar wens ingesteld hebt, klik je rechtsonder op de groene button 'Voeg een start toe'. Je kunt daarna je gepersonaliseerde e-mail versturen om je contacten er aan te herinneren dat ze iets in hun winkelwagen hebben laten liggen (zie de volgende sectie) óf je kunt de automatisering indien gewenst op een andere manier met andere acties verder inrichten.

 

Maak een abandoned cart e-mail

In deze e-mail gebruiken we het speciale 'Verlaten mandje' content blok. Dit blok is enkel beschikbaar als je e-mail creëert binnen een automatisering dat gebruik maakt van de 'Verlaat mandje' starttrigger. Tevens kun je maar één 'Verlaten mandje' content blok per e-mail gebruiken.

Om de abandoned cart e-mail op te zetten, volg je de volgende stappen:

1. In je automatisering bepaal je waar je de abandoned cart e-mail toe wilt voegen en daar klik je op het plusje:

2.Vervolgens selecteer je: 'een e-mail versturen' en kies je voor 'maak een nieuwe e-mail aan'

 

3. Je kunt nu een naam invoeren voor de e-mail die enkel voor jezelf zichtbaar is. Daarna klik je op 'Aanmaken':

4. Vervolgens kun je een template uitkiezen die je aanspreekt door met je muis over de betreffende template te gaan en te klikken op 'gebruik dit sjabloon':

5. Vervolgens kun je een onderwerpregel invullen voor je e-mail en klik je daarna op 'Ga verder':

6. Bepaal waar je het 'Verlaten mandje' content blok in je mail wilt hebben, klik op dit invoegveld en sleep deze vervolgens op de gewenste plek in je e-mail:

Na het slepen zal automatisch de 'Verlatenmandjesbouwer' openen waarin je kunt bepalen welke informatie over de verlaten producten getoond wordt in je mail, evenals dat je een limiet in kunt stellen op het aantal producten dat in de mail getoond wordt:

In dit tabblad 'Aanpassen' van de Verlatenmandjesbouwer krijg je bij iedere drop-down dezelfde keuzes te zien: Naam, Prijs, Hoeveelheid en Beschrijving:

Wil je een optie hiervan niet tonen in je mail, dan kun je op het 'oogje' achter dit veld klikken om deze informatie te verbergen:

Nadat je deze instellingen naar wens hebt aangepast, kun je in het volgende tabblad 'Voorvertoning' een indruk krijgen van hoe dit qua opmaak in je mail vervolgens getoond zal worden: 

Het laatste tabblad 'instellingen' geeft je de mogelijkheid om je 'abandoned cart' mail weergave verder in te stellen. Hier kun je bepalen in welke volgorde de producten gesorteerd moeten worden en hoeveel producten je in de mail weer wilt geven:

Indien je een getal hoger dan 99 intypt bij het aantal weer te geven producten, zal hier automatisch 99 van gemaakt worden;

Nadat je alles naar wens ingevuld hebt, kun je op de groene button 'OK' klikken.
Vervolgens wordt je content blok weergegeven in je mail:

Hierbij zullen de productwaarden (afbeeldingen, naamvelden, prijs en productbeschrijving) automatisch ingevuld worden in de mail als deze naar een contact verstuurd wordt. Zij krijgen dus de specifiek voor hen bedoelde content te zien op basis van de verlaten producten. Dit wordt enkel weergegeven richting de contacten die ook werkelijk verlaten productdata hebben op het moment dat zij deze e-mail ontvangen.

Als je klaar bent met het (verder) opstellen van je e-mail kun je rechtsboven klikken op 'Volgende':

En vervolgens op 'Afronden':

Je kunt nog meer acties toevoegen aan de automatisering.
Op het moment dat deze volledig naar wens klaar staat, kun je deze activeren door rechtsboven op 'actief' te zetten:

 

De tijdsduur aanpassen van de trigger: hoe lang moet de trigger wachten alvorens contacten door de automation te laten lopen

Je kunt de tijdsduur van je Abandons cart trigger aanpassen en hiermee aangeven hoe lang de trigger moet 'wachten' voordat contacten in de automatisering 'gepusht' moeten worden. 
Lees hier hoe je deze tijdsduur per shop in kunt stellen:

Shopify Deep Data:
Voordat je de tijdsduur in kunt stellen voor de starttrigger van de 'abandoned cart' automatisering, dien je de Shopify Deep Data integratie geconfigureerd te hebben.

1. Klik op "instellingen" links onder in het hoofdmenu van MailBlue

2. Klik op "integraties"

3. Klik op de groene knop "verbonden" naast de Shopify integratie

4. Klik op "Beheer"

5. Vervolgens krijg je het instellingenmenu te zien waarbij standaard de wachttijd op 1 uur staat (aanbevolen). Middels de drop-down kun je hier voor een andere tijdsduur kiezen. Nadat je je keuze gemaakt hebt, klik je op de groene button 'Opslaan'.


WooCommerce Deep Data:
Voordat je de tijdsduur in kunt stellen voor de starttrigger van de 'abondoned cart' automatisering, dien je de WooCommerce Deep Data integratie geconfigureerd te hebben.

Je volgt vervolgens dezelfde stappen als hierboven beschreven voor Shopify, maar kiest dan uiteraard voor 'WooCommerce' bij de integraties.

 

 
 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0