Hoe maak ik een abandoned cart / verlaten winkelwagentje automation?

Indien je een Plus of Professional abonnement hebt, kun je gebruik maken van deep data integratie en de Abandoned Cart automatisering opstellen. 
Mocht je een Lite abonnement hebben en hier toch iets voor in willen richten, dan kan dat ook. Wel zijn de mogelijkheden minder uitgebreid dan via deep data integratie.

Omdat in deze automatisering -bij een contact dat bekend is binnen MailBlue- gemeten zal worden welke pagina dit contact bezoekt op je website, is het belangrijk voor het correct functioneren van deze automatisering dat je website tracking ingesteld hebt.


1. Ga naar "automatiseringen" in het hoofdmenu van MailBlue en kies voor 'add a new automation'. Je kiest hier dan voor 'Begin van af het begin' en klik vervolgens op "Ga verder"


2. Vervolgens kies je voor 'Webpagina is bezocht' 

3. In het volgende scherm kun je de algemene URL kwijt van je website in de winkelwagen omgeving. Het is aan te raden de 'runs:' op 'meerdere keren' te zetten, zodat eenzelfde contact bij een eventuele volgende bestelling nog een keer door deze automatisering kan en dus een reminder krijgt dat er nog iets in zijn/haar winkelwagen is blijven liggen.

4. Vervolgens voeg je een wachtstap toe. Het is aan te raden hier minimaal een uur overheen te laten gaan. Iemand die deze pagina bezoekt dient namelijk niet direct een mail te ontvangen, maar wel eerst de tijd te krijgen de bestelling te voltooien:

Klik op de checkbox voor 'een bepaalde tijd wachten'

En kies de tijdsduur:

5. Vervolgens ga je ná dit uur controleren of iemand de betaling voltooid heeft. Afhankelijk van welk betaalsysteem/plugin je gebruikt op je website, kun je vanuit dit betaalsysteem (vaak via Zapier) een contact na betaling een tag mee laten geven die ook zichtbaar wordt binnen MailBlue.

Indien je hier ingesteld hebt dat de meegegeven tag bijvoorbeeld 'Betaald' is, kun je de software zo na een uur laten controleren of de betaling voltooid is door de automatisering te laten splitsen of dit contact deze tag op dat moment wel of niet meegekregen heeft. Hiervoor kun je de als/anders actie inzetten:

Vervolgens kies je de voorwaarde waarop gesplitst wordt. Via 'contact details' in de keuzemogelijkheden die je te zien krijgt kun je in de drop-down kiezen voor 'Tag':

Nadat je voor 'Tag' gekozen hebt kun je naast het veld 'is' voor de betreffende tag kiezen die iemand meekrijgt na een betaling. Uiteraard is deze tag enkel te selecteren uit de opties indien je de koppeling tussen een betaling en het toekennen van een tag eerst ingericht hebt:

5. Er vormt zich nu automatisch een splitsing in je automatisering. De contacten die betaald hebben, stuur je uiteraard géén reminder toe dat zij iets in de winkelmand achtergelaten hebben. Je kunt het JA-pad voor hen laten eindigen door op het plusje onder de JA-splitsing te klikken en te kiezen voor 'eindig deze automatische serie':

6. De mensen die de tag niet meegekregen hebben na een uur, hebben de betaling (nog) niet voltooid. Je wilt het NEE-pad daarom een e-mail sturen met een herinnering dat zij iets achter gelaten hebben in de winkelwagen. Klik hiervoor op het plusje onder het NEE-pad en kies voor "een e-mail sturen"

Je kunt vervolgens je e-mail een naam geven (voor jezelf) en een template kiezen. Daarna kun je jouw mail opstellen met eigen tekst en een button plaatsen, die je bijvoorbeeld 'Ga naar mijn winkelwagen' noemt. Onder deze button plaats je de link naar je algemene winkelwagen URL. Als een contact dit aanklikt op hetzelfde apparaat als waarmee ze de producten in de winkelwagen hebben gelegd, zien ze daar wat ze achter hebben gelaten in de winkelwagen. 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0