Aan de slag met Site berichten

Site berichten zijn alleen beschikbaar voor Professional. Lite en Plus pakketten bevatten deze functie niet. 

In dit artikel leggen wij je uit wat Site berichten zijn, hoe jij jouw eerste Site Bericht kunt creëren en hoe je een Site Bericht in je automatisering kunt integreren zodat het getoond wordt aan jouw MailBlue    contacten. 

Wat zijn Site berichten?

Site berichten zijn lichtgewicht notificaties die op je website verschijnen. Ze verschijnen alleen voor je contacten, of een segmentatie van je contacten. Ze worden niet getoond aan anonieme bezoekers. 

Standaard worden Site berichten getoond als "Eerste bericht" rechtsonder op je website. Je kunt de positie hiervan op je website zelf aanpassen naar; rechtsonder, linksonder, linksboven of rechtsboven. De positie van Site berichten is globaal bepaald. Enige veranderingen aan de positie van een Site bericht zal invloed hebben op andere Site berichten. 

Schermafbeelding_2021-06-01_om_16.01.10.png

Wanneer een contact klikt op een Site Bericht, zal het uitbreiden naar een "Gedetailleerd Bericht". Wanneer je een Site bericht creëert, kun je de vertoning van "Eerste bericht" en "Gedetailleerd bericht" aanpassen. 

Schermafbeelding_2021-06-01_om_16.03.57.png

Personalisatie tags zijn beschikbaar om binnen een Site bericht te gebruiken, zodat je bijvoorbeeld een contact bij zijn of haar naam kan aanspreken. Je hebt toegang tot gepersonaliseerde informatie zoals data, geografische informatie, reguliere contactvelden en webshop deep data. 

Vereisten

Site berichten vereisen onze Site Tracking optie. Dat betekent dat je dit moet installeren om een Site bericht te tonen aan je contacten. Als je dit nog niet geïnstalleerd hebt, kun je dit artikel lezen om te beginnen. 

Een Site bericht aanmaken

Net als bij SMS berichten kunnen Site berichten alleen verzonden worden als automatische actie. Maak een nieuwe automatisering aan of selecteer een bestaande automatisering zodat je deze kunt gebruiken. In dit artikel kun je vinden hoe je een automatisering aanmaakt. 

Vanuit de automatisering kun je "verstuur een Site bericht" selecteren onder het submenu "Verzend opties". Klik op "Maak een bericht" om je eerste Site bericht aan te maken. 

Geef je Site bericht een duidelijke naam dat het een logische beschrijving is voor jou, of voor je team. De naam van het Site bericht zal niet zichtbaar zijn voor je contacten. 

Wanneer je een Site bericht aanmaakt, krijg je de optie om het Site bericht te tonen op een willekeurige webpagina of alleen op een specifieke pagina. Je kunt een asterisk teken gebruiken (*), als je wilt dat de Site berichten op elke pagina getoond worden. .

Nadat je een naam voor je Site bericht hebt aangemaakt, zul je verwezen worden naar het Site bericht ontwerp scherm. 

Site Bericht ontwerp scherm 

Schermafbeelding_2021-06-02_om_15.51.58.png

Je kunt schakelen tussen het "Eerste bericht" en het "Gedetailleerd bericht" linksboven in het ontwerp scherm. Het "Eerste bericht" is de versie van het Site bericht die aan je contacten wordt getoond. Het "Gedetailleerd bericht" is de versie van het Site bericht dat aan je contactpersoon wordt getoond nadat ze op het eerste bericht hebben geklikt.

Het bewerken van de tekst van het Site bericht is eenvoudig. Je kunt op de tekst in het Site bericht zelf klikken om het te bewerken. Je krijgt onder andere de optie om een emoji toe te voegen. Je kunt de tekst bewerken met vetgedrukt, cursief of onderstreepte tekstopties. Selecteer het deel van de tekst dat je wilt bewerken en er verschijnt een menu met de B-, I- of U-opties. 

In het rechtermenu krijg je verschillende opties om de opmaak van je bericht aan te passen. 

In "lay-out" kun je de indeling van het Site bericht zien. Je kunt kiezen uit vier opties: eenvoudig, eenvoudig met een titel, eenvoudige afbeelding en afbeelding met titel. Om de afbeelding voor lay-outs te bewerken, klik je op de afbeelding in het sjabloon. Dan krijg je de optie om een afbeelding uit je afbeeldingsbibliotheek te selecteren of een nieuwe afbeelding te uploaden. 

In 'Thema' kun je de stijl van het Site bericht aanpassen. Je kunt kiezen tussen 'Basis', 'Gekleurd' of 'Donkere streep'. Als je 'Gekleurd' of 'Donkere streep' selecteert, verschijnt er een extra 'Markeringskleur' kleurkiezer in het rechtermenu. Je kunt dit gebruiken om het effect aan te passen aan de website. 

Er zijn 12 verschillende aanpassingsopties in lay-out en thema's die je kunt gebruiken. 

Het 'Initiële effect' past aan hoe het eerste bericht zal worden weergegeven wanneer de contacten het te zien krijgen. Je kunt kiezen tussen 'Inschuiven', 'Vervagen' of 'Geen'. Wanneer je tussen effecten schakelt, wordt er een voorbeeld getoond. 

Nadat je het eerste bericht hebt aangepast op je website, kun je linksboven op "Gedetailleerd bericht" klikken om het bericht te personaliseren.

"Gedetailleerde berichten" zijn groter en komen in twee formaten. Je kunt tussen deze twee stijlen wisselen met behulp van het keuzemenu in het grijze rechterpaneel. Gedetailleerde berichten kunnen worden weergegeven als 'Vastgezet' of 'Zwevend'. 

''Vastgezette'' berichten verschijnen op een vaste plek aan de rechterkant van de browser op je website, over eventuele aanvullende inhoud op je website. 

"Zwevende" berichten verschijnen als een modaal in het midden van je website in het browservenster van de contactpersoon. 

Je kunt de titel van het gedetailleerde bericht aanpassen, de tekst van het bericht aanpassen, een afbeelding uploaden en een knop met een link opnemen. Tekst kan alleen in het midden worden opgemaakt, maar knoppen kunnen gecentreerd, links uitgelijnd of rechts uitgelijnd zijn. 

Je kunt de kleuren van de knop ook aanpassen op je website. 

Nadat je het gedetailleerde bericht hebt aangepast aan je site, klik je op de groene knop ''Gereed'' in de rechterbovenhoek van de website om terug te keren naar je automatisering. 

 

Een Site bericht versturen 

Site Berichten worden op dezelfde manier verstuurd als een SMS of een e-mail binnen een automatisering. Wanneer een contact de automatisering binnenkomt en de actie ''Site bericht'' tegenkomt in de funnel, zal het Site bericht in de wachtrij komen om weergegeven te worden. 

De eerstvolgende keer dat het contact je website bezoek (of de specifieke pagina's die jij hebt aangegeven toen je het Site bericht aanmaakte) zal het Site bericht getoond worden aan dit contact. 

 

Meerdere Site berichten versturen 

Het is op dit moment nog niet mogelijk om een Site bericht dat al is verstuurd naar een contact terug te halen. Deze optie is binnenkort wel mogelijk. Echter, als je het Site bericht dat is verstuurd, bewerkt, krijgt het contact de nieuwste versie van dit bericht te zien. 

Wanneer een contact meerdere Site berichten ontvangt, zullen deze zich verticaal ''opstapelen'' tot het contact ze weg klikt. 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0