Exclusion list - uitsluitingslijst

De 'exclusion list' is een lijst met e-mailadressen die geen campagnes en automatiserings e-mails van je ontvangen. Deze e-mailadressen kunnen op verschillende manieren zijn toegevoegd aan de lijst:

  1. Handmatig toegevoegd door een accountgebruikerJe kunt volledige e-mailadressen of e-mailadressen die op een bepaalde manier beginnen of eindigen toevoegen aan de lijst. Het toevoegen aan deze lijst, verandert niets aan de status 'actief' van het contact en hij/zij blijft ingeschreven staan op de lijsten.
  2. Het contact heeft op de link %unsubscribelink%&ALL geklikt in een e-mail die je naar de klant hebt verzondenmceclip0.pngWanneer een contact op deze afmeldlink klikt, kun je deze bekijken op je pagina 'Beheers uitsluitingen': In dit geval is het contact niet meer 'actief' en dus uitgeschreven voor elke lijst.
  3. Het contact heeft je als spam gemarkeerdWanneer dit gebeurt, wordt het contact toegevoegd aan een exclusion list bij ActiveCampaign. Dit is vanwege privacy redenen niet terug te zien in je account. Een contact dat op deze manier aan de exclusion list wordt toegevoegd, is voor elke lijst uitgeschreven. 

Waar vind je de exclusion list?

Bij 'contacten' vind je de exclusion list (beheers uitsluitingen):mceclip2.png

Hier kun je de volgende dingen uitsluiten:

  • Een specifiek e-mailadres. Dit sluit een enkel contact uit.
  • Een gedeelte van een e-mailadres (begin of eind). Hiermee worden alle contacten uitgesloten waarvan het e-mailares begint met of eindigt met de door jou opgegeven gegevens.

Daarnaast kun je ook nog opgeven of het e-mailadres moet worden uitgesloten van het ontvangen van e-mails die naar alle lijsten worden gestuurd of een specifieke lijst.

Hoe voeg je 1 contactpersoon toe aan je exclusion list?

  1. Klik op 'Beheers uitsluitingen' en kies bij 'e-mailadressen uitsluiten die' voor 'past precies'.
  2. Vul het e-mailadres in dat je wil uitsluiten
  3. Kies voor 'alle lijsten' of voor 'een of meer specifieke lijsten'
  4. Wanneer je kiest voor 'een of meer specifieke lijsten' dan klik je alle lijsten aan die je wil uitsluiten. Dit betekent dat het contact geen mails ontvangt die gestuurd worden naar de betreffende lijst(en).
  5. Klik vervolgens op 'toevoegen'

Het e-mailadres kun je daarna terugvinden bij 'Beheers uitsluitingen':

excl.gif

 

Hoe importeer je meerdere contactpersonen in de exclusion list?

 Je kunt een CSV bestand met e-mailadressen importeren in de exclusion list. Op deze manier worden alle e-mailadressen uit dat bestand, uitgesloten van het ontvangen van e-mails die naar een willekeurige lijst worden verzonden.

  1. Klik bij 'contacten' op de knop 'importeer' mceclip0.png
  2. Daarna klik je op 'importeren uit bestand'mceclip1.png
  3. De 'file browser' opent zodat je het CSV bestand kunt selecteren die je wilt importeren
  4. Scroll vervolgens naar beneden en klik op het dropdown menu bij 'import opties' en kies voor 'importeer als uitgesloten'mceclip2.png
  5. Klik op 'nu importeren'

De e-mailadressen zijn daarna terug te zien in de exclusion list

 

Hoe verwijder je contacten van de exclusion list?

Je kunt deze contacten alleen zelf verwijderen als:

  • Je het e-mailadres zelf hebt toegevoegd
  • Het contact zich heeft uitgeschreven via de %UNSUBSCRIBELINK%&ALL link 

Losse contacten verwijder je door op 'verwijder' te klikken

mceclip3.png

Om meerdere contacten te verwijderen van de lijst, kun je de checkbox bij de e-mailadressen aanvinken:

excl1.gif

En vervolgens klik je op 'verwijder geselecteerd'. Daarna verschijnt er een bevestigingsscherm:

mceclip4.png

Let op: Wanneer een contact je als spam heeft gemarkeerd dan kun je hem/haar niet terugvinden op de lijst. Wil het contact weer ingeschreven worden, stuur dit dan door naar info@mailblue.nl.  Zorg ervoor dat je ook het e-mailbericht van het contact doorstuurt om te bevestigen dat hij/zij weer ingeschreven wil worden.

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0