Het gebruik van de 'verzend naar vriend' link is een van de vele manieren om de betrokkenheid van je contacten te meten en te beoordelen hoe waardevol en/of deelbaar je content (inhoud) is.
In dit artikel bespreken we:
- waar je de link voor gebruikt
- wat de voordelen zijn van het gebruik van de link
- hoe je de link toevoegt aan je campagne
- welke stappen het contact onderneemt wanneer hij/zij de campagne deelt
- wat de 'vrienden' van je contact te zien krijgen wanneer ze de gedeelde campagne ontvangen
- rapportages
- hoe je het formulier bewerkt
- hoe je de bevestigingsmail bewerkt
Waar gebruik je de 'verzend naar vriend' link voor?
'Verzend naar een vriend' is een gepersonaliseerde link die je aan elke campagne of e-mail (in een automatisering) kunt toevoegen. Door deze link toe te voegen, motiveer je jouw contacten om de mail te delen met vrienden en/of collega's. Wanneer het contact op de link klikt, wordt hij/zij naar een pagina geleid waar hij de e-mailadressen en namen van maximaal 10 'vrienden' kan invoeren. Na het invullen van de vereiste informatie, klikt het contact op 'doorsturen' en de webversie van je campagne/e-mail wordt verzonden naar de opgegeven contacten. Vervolgens kun je in je rapportages terugzien hoe vaak de campagne is doorgestuurd.
De voordelen van het gebruik van de 'verzend naar vriend' link
Door de link te gebruiken kun je nagaan hoe deelbaar jouw content is. Je kunt terugzien hoeveel contacten jouw content doorsturen maar ook hoe vaak ze dit doen.
Als het contact de link niet gebruikt en de eigen knop 'doorsturen/forward' in het e-mailsysteem gebruikt om de mail door te sturen dan:
- kan de doorstuur actie niet gevolgd worden
- worden de uitschrijvingen die gedaan worden door de 'vrienden' gekoppeld aan het originele contact
- kan de lay-out van de mail vervormd worden getoond bij de 'vrienden'
Hoe voeg je de link toe aan je campagne/e-mail?
Het toevoegen van de link doe je zo:
1. open de campagne/e-mail waar je de link aan wil toevoegen en klik in het betreffende blok op de plek waar je de link wil plaatsen:
2. klik op 'personaliseren' in de toolbar:
3. selecteer 'bericht' in het pop up venster en kies voor 'verzend naar vriend link':
4. Wanneer je op 'verzend naar vriend' hebt geklikt, verschijnt er nog een venster waar je de tekst van de link kunt aanpassen:
5. De link is na het klikken op 'ok' toegevoegd aan je campagne/e-mail:
Je kunt de link op elke plek in je campagne/e-mail plaatsen en aanpassen zodat deze meer opvalt. Denk dan aan een groter lettertype en/of een andere kleur.
Om er zeker van te zijn dat de link 'verzend naar vriend' ook echt werkt, is het belangrijk dat je even checkt of de toggle 'Link tracking' aan staat en stuur de mail naar je test lijst (met een eigen test e-mailadres). Vervolgens stuur je via de link de mail door naar een vriend.
Wat moet een contact doen om de mail door te sturen naar een vriend?
Wanneer een contact op de link 'verzend naar vriend' klikt, wordt hij/zij doorgestuurd naar een pagina die er zo uitziet:
De eigen naam en het e-mailadres wordt automatisch ingevuld in het formulier en hij/zij kan vervolgens de namen en emailadressen van maximaal 10 vrienden toevoegen. Hoewel er standaard 3 ontvangervelden worden weergegeven, kan het contact op de pictogram 'geadresseerde toevoegen' klikken om meer velden toe te voegen:
Er wordt een voorbeeld getoond van het exacte bericht dat naar de vrienden wordt verstuurd. Dit bericht kan niet worden bewerkt door contacten of accountgebruikers.
Om het doorsturen te voltooien, dient het contact te voldoen aan de CAPTCHA-vereiste en op 'doorsturen' te klikken. Als het doorsturen succesvol is gebeurd, krijg je een bevestigingsbericht te zien:
Na deze handeling is de doorstuur actie terug te zien in de rapportage van de campagne/e-mail.
Wat krijgen de 'vrienden' van het contact te zien wanneer ze een gedeelde campagne ontvangen?
Wanneer een vriend een doorgestuurde campagne ontvangt, ziet het bericht er in de mailbox zo uit:
Het bericht vermeldt duidelijk (in bovenstaande afbeelding weggelaten) het e-mailadres van de contactpersoon die de e-mail heeft doorgestuurd en de onderwerpregel van de e-mail. Er is ook een link naar de campagne. Zodra de vriend op die link klikt, wordt hij/zij naar de webversie van jouw campagne geleid, waar ze de inhoud kunnen lezen, op links kunnen klikken en het bericht met andere vrienden kunnen delen via e-mail, Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.
Rapportages
Het doorsturen via de link 'verzend naar vriend' wordt bijgehouden als je link tracking hebt ingeschakeld. Op de rapportage pagina van je campagne of (automatisering) e-mail wordt het aantal unieke contacten getoond dat je mail heeft doorgestuurd:
Als je op de balk 'doorsturingen/forwards' klikt (of links in het menu op doorsturingen) dan word je naar de volgende pagina geleid:
Totaal aantal doorsturingen is het aantal dat je campagne is doorgestuurd
Unieke doorsturingen is het aantal unieke ontvangers van de doorgestuurde e-mail
Heeft niet doorgestuurd is het totale aantal verzonden campagnes min het aantal unieke doorstuuracties
Gem. ontvangers per doorsturing wordt berekend op basis van het aantal doorsturingen gedeeld door het aantal unieke doorsturingen
Je ziet terug wie de campagne heeft doorgestuurd, de datum van het doorsturen en het aantal keer dat ze de campagne hebben doorgestuurd.
Er wordt niet bijgehouden naar wie de campagne wordt doorgestuurd.
Hoe bewerk je het formulier?
De link 'verzend naar vriend' is gekoppeld aan een lijst. Elke lijst heeft een eigen 'verzend naar vriend' formulier en deze kan ook per lijst worden aangepast.
Om het formulier aan te passen:
1. ga naar 'lijsten > beheer lijsten > dropdownmenu betreffende lijst > klik op geavanceerde instellingen'
2. In het pop up scherm kies je voor 'openbare pagina's' en klik je bij 'stuur door naar vriend' op 'wijzig'
Je komt dan op de volgende pagina terecht:
3. Wanneer je een aanpassing wil maken, klik je op 'wijzig' en vervolgens kun je links bij 'maak uw pagina' het betreffende veld wijzigen:
Naast het wijzigen van de bestaande velden, kun je ook de volgende blokken toevoegen door erop te klikken en vervolgens naar de juiste plek te slepen:
- header/kop
- gratis HTML formulier
- afbeelding
Let op: het is niet mogelijk om de tekst in het voorbeeldbericht aan te passen.
Je kunt ook een ander 'thema & stijlopties' kiezen en een gewenste formulier breedte instellen:
Hoe bewerk je de bevestigingsmail?
Je kunt de bevestigingsmail aanpassen door op 'stuurt verzonden bevestigingsbericht door':
Het bericht is op dezelfde manier aan te passen als het formulier. Vanaf een Plus account kun je de ActiveCampaign branding uitschakelen.
Het is ook mogelijk om contacten om te leiden naar een URL in plaats van het bevestigingsbericht te tonen. Om dit te doen, klik je op de optie 'redirect naar URL'
Je voert vervolgens de gewenste URL in en klikt op 'opslaan':