Leverbaarheid van je e-mails als je net bent gestart met MailBlue. Wat kun je verwachten?

Verhuizen naar een nieuwe e-mailprovider lijkt op het wijzigen van uw domeinnaam en het verliezen van de Google-ranglijst voor SEO. Het gebeurt niet altijd, maar je ziet mogelijk een daling van de afleverbaarheid van je e-mails. Er zijn stappen die je kunt nemen om deze overgang te vergemakkelijken met redirects, maar de reputatie die je eerder met het oude domeinnaam had opgebouwd, moet opnieuw worden opgebouwd.

Volg de suggesties in het artikel om de reputatie van de afzender te herstellen en de betrokkenheid zou snel weer moeten zijn zoals je gewend was. 

Wat kun je verwachten?

Tijdelijk lagere open-rates

Het is vanzelfsprekend om een ​​tijdelijke daling van de afleverbaarheid te zien, wat kan leiden tot lagere open-rates van je e-mails. Dit komt omdat nieuwe afzenders nog niet kunnen worden vertrouwd en er dus meer berichten in de map Spam terecht komen. Dit gebeurt wanneer je naar een e-mailprovider verhuist. Je zou niet verwachten dezelfde open-rates te zien die je bij je vorige provider had verdiend. Het duurt ten minste 30 dagen van regelmatig verzenden voor uw betrokkenheidsstatistieken zoals openingen en klikken om een ​​niveau te bereiken - soms zelfs langer als je niet vaak verzendt.

 

Wat zijn de meest voorkomende fouten?

Reactiveren van niet-betrokken contacten

De meest voorkomende fout is het onjuist overbrengen van je gegevens, zodat uitschrijvingen opnieuw worden geactiveerd of niet-betrokken contacten plotseling worden teruggekoppeld naar je lijsten. Wees extra voorzichtig dat al je gegevens nauwkeurig en naadloos worden overgedragen van je oude provider naar MailBlue. We hebben een migratiehandleidingen om je door dit proces te leiden.

Te snel verzenden 

De tweede meest voorkomende fout is om te veel e-mails te snel te verzenden. Als nieuwe afzender hebben ISP's zoals Outlook strikte limieten voor het aantal berichten dat er per dag verzonden kunnen worden. In het begin staan ​​ze slechts enkele duizenden per dag toe van een 'nieuwe afzender'. Als je 10.000 berichten per dag naar Outlook begint te verzenden, verpletter je helaas je zendreputatie. Het is heel belangrijk om het verzenden te vergemakkelijken, zodat je je reputatie als goede afzender goed kunt vestigen.

 

Hoe warm ik mijn verzending op?

  • Bepaal de grootte van je contactlijst
    Als de lijst kleiner is dan 50.000 contacten, is de rest van het plan heel eenvoudig. Stuur de eerste 1-2 weken met MailBlue alleen naar de meest betrokken contacten. Hierna kun je beginnen met het verzenden naar iedereen.

    Als de lijst groter is dan 50.000, moet je veel voorzichtiger zijn, vooral als de lijst zwaar is gewogen met adressen bij één ISP zoals Outlook.
    Dit is een 30-dagen warmupplan dat de meeste afzenders kunnen volgen, maar onze support medewerkers kunnen je indien nodig helpen een aangepast plan te maken:

    • Week 1: 25.000 per dag

    • Week 2: 50.000 per dag

    • Week 3: 75.000 per dag

    • Week 4: 100.000 berichten per dag

    • Week 5: volledige lijst

  • Verzenden naar je meest betrokken contacten
    Het is het beste om in eerste instantie alleen naar je meest betrokken contacten te verzenden - het gaat dan om contacten die recent e-mails hebben geopend of artikelen hebben gekocht in de afgelopen 30, 60 of 90 dagen. Dit betekent dat je in het begin minder e-mails kunt versturen, maar dit is erg belangrijk voor het opbouwen van een langdurige goede zendreputatie. 

    Door met alleen de beste lijsten te beginnen, kun je je open rate verhogen en echt laten zien dat de e-mail gewenst is. Dit is garandeert ook dat je geen koude, inactieve contacten e-mails stuurt die schadelijk zijn voor je reputatie. 


Extra tips

Wil je alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen? Dan zijn dit een aantal extra tips:

  • Gebruik dezelfde domeinnaam als voorheen als het 'verzonden van' e-mailadres. 
  • Stel DKIM en SPF in. Dit zorgt ervoor dat de overgang naar een nieuwe e-mail provider soepeler verloopt.
  • Houd een consistent merk (ontwerp, naam, etc.). Het is niet nodig om ontvangers te verwarren, wat tot klachten kan leiden. 
  • Voer geen nieuwe lijsten in.

Conclusie: de overgang naar een nieuwe provider kan veel onzekerheid veroorzaken. Het is belangrijk om te beseffen dat een dip in prestaties heel normaal is. Dit corrigeert zichzelf als je de bovenstaande tips volgt en goede inhoud naar goede lijsten stuurt. 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0