Met de Google Spreadsheets koppeling kun je handmatige gegevensinvoer elimineren en veel sneller en betrouwbaarder rapport gegevens verzamelen. Verbind je MailBlue account met een willekeurig aantal Google Spreadsheets en maak gebruik van de automatisering acties om rijen met contactgegevens in Google Spreadsheets te updaten, zonder de software te verlaten.
Hoe werkt de koppeling?
Voor het maken van de koppeling dien je te beschikken over een Google account en een MailBlue abonnement. Je dient toegang te geven tot je Google Spreadsheets en MailBlue automatiseringen.
Goed om te weten:
- Dit is een één-richting koppeling die contactgegevens van het MailBlue account naar een Google Spreadsheet blad pusht. De koppeling deelt geen gegevens uit Google Spreadsheets naar je MailBlue account.
- Je kunt zoveel mogelijk Google accounts aan je MailBlue account koppelen als je maar wilt.
- Je kunt slechts één Google Spreadsheet per automatiseringsactie 'Een rij maken' gebruiken.
- Alleen contactvelden kunnen worden gesynchroniseerd met de Google Spreadsheet. Dit bevat de standaard en aangepaste contactvelden in MailBlue.
- Alleen contactpersonen die de actie 'Een rij maken' in een automatisering bereiken, worden toegevoegd aan de verbonden Google Spreadsheet.
- Elke gebruiker in het account met toegang tot de automatisering heeft ook toegang tot een verbonden Google account en kan rijen toevoegen aan een Google Spreadsheet in dat account.
Hoe maak ik de koppeling?
- Ga links onderin naar 'Apps' in je MailBlue account en zoek naar Google Sheets.
- Klik op de software en navigeer rechts bovenin naar de blauwe 'Importeer Contacten' knop.
- Selecteer het Google account dat je toegang wilt geven tot MailBlue en klik op 'Connect'.
Je krijgt een melding te zien dat je Google Account is gekoppeld. Je dient nog een spreadsheet aan te klikken en daarna is je account volledig gekoppeld. Mocht je de koppeling verbinding weer willen verbreken, kun je dat ook op deze pagina doen.
Hoe gebruik ik de koppeling?
Wanneer je een succesvolle koppeling hebt gemaakt, kun je de Google Sheets 'Een rij maken' actie gebruiken bij je automatiseringen. Deze staat onder het kopje 'CX Apps' van alle automatisering acties. Klik op de actie en sleep deze naar je automatisering.
- Een dialoogvenster 'Een rij maken' wordt geopend. Klik op de knop 'Connect'.
- Er verschijnt een lijst met Google accounts waartoe je toegang hebt. Klik op het Google account dat je graag wilt verbinden met MailBlue.
- Selecteer de Google Spreadsheet die je wilt bijwerken, evenals de bladnaam. Klik hiervoor op de vervolgkeuzelijst voor beide items en klik vervolgens op de spreadsheet naam en de bladnaam. Klik daarna op de knop 'Doorgaan'
Goed om te weten: als je de spreadsheet die je wilt bijwerken er niet tussen ziet staan, kun je in het veld de naam typen en erop klikken om deze te selecteren. - Voor de volgende stap moet je contactvelden in je MailBlue account toewijzen aan kolommen in de Google Spreadsheet, zodat deze informatie met elkaar matcht.
Let op: kolom namen (indien gebruikt) worden niet weergeven in de 'Selecteer een veld' lijst. In plaats daarvan zie je bijvoorbeeld: Kolom A, Kolom B, etc.
Je kunt eventueel nog extra velden toewijzen. Klik hiervoor op 'Veldtoewijzing toevoegen' en match het MailBlue veld aan de gewenste Google Spreadsheet kolom. Als je een bepaald veld niet wilt toewijzen, kun je op het kruisje 'X' klikken.
Wanneer je klaar bent met het toewijzen van de velden, klik je op de knop 'Voltooien'. De actie 'Een rij maken' is toegevoegd aan je MailBlue automatisering.
Let op: de namen van de tabbladen binnen een Google Spreadsheets mogen geen dubbele punten bevatten. Dit zorgt er namelijk voor dat de synchronisatie niet wordt verwerkt. Het is wel mogelijk om leestekens als '>' of '[ ]' te gebruiken.