Hoe kan ik een split test (A/B test) doen van mijn campagne?

Met een split test kun je verschillende versies van een campagne testen door elke versie naar een deel van je lijst te sturen. De versie die de beste resultaten oplevert, wordt vervolgens naar de rest van jouw lijst gestuurd. Door middel van split testen kun je dus achterhalen wat het beste werkt bij jouw contacten en zo jouw e-mail marketing verbeteren.

Je kunt vijf verschillende versies van een mail testen en aangeven naar hoeveel contacten elke versie gestuurd kan worden. Er zijn twee soorten split testen:

  • Test de onderwerpregel en/of de zender informatie
    Je kunt maximaal vijf versies testen van de onderwerpregel, pre-header text en zenderinformatie testen.
  • Test de onderwerpregel, zenderinformatie en/of inhoud e-mail
    Je kunt maximaal vijf versies testen van de onderwerpregel, pre-header text, zender informatie en inhoud van de mail.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.27.24.png

Hoe kan ik een split test uitvoeren?

1. Klik in het menu op campagnes en vervolgens rechts bovenin op 'nieuwe campagne'.

 

2. Geef de campagne een naam en selecteer bij campagne types 'split testen'. Klik vervolgens op 'volgende'.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.30.44.png

 

3. Je kunt nu de lijst selecteren waarnaar je de campagne wilt versturen en aangeven welk type split test je wilt uitvoeren. Klik vervolgens op 'volgende'.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.33.42.png

 

4. Kies het template die je wilt gebruiken door je muis er op te houden en te klikken op 'gebruik dit ontwerp'.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.36.16.png

 

5. Vul de zenderinformatie en onderwerpregel in en klik op 'volgende'.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.37.57.png

 

6. Pas het template naar wens aan.

 

Wanneer je hebt gekozen voor het testen van de onderwerpregel en/of zender informatie:

Je kunt maximaal vijf versies aanmaken door rechts bovenin op het tandwieltje te klikken en vervolgens op 'voeg een test toe'.

Screen_Recording_2018-10-30_at_03.42_PM.gif

 

Je kunt wisselen tussen de versies door op de tabjes bovenin het scherm te klikken.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.44.12.png

 

Wanneer je hebt gekozen voor het testen van de onderwerpregel, zender informatie en/of inhoud:

Je kunt maximaal vijf versies aanmaken door onderaan de pagina te klikken op het plusje.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.48.41.png

 

De versie waar je in zit te werken is groen weergeven. Om de onderwerpregel, pre-header of zenderinformatie te wijzigen kun je op dezelfde manier als hiervoor beschreven klikken op het tandwieltje.

Je kunt wisselen tussen de versies door onderaan het scherm op de versie te klikken die je wilt openen.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_15.57.57.png

 

7. Zodra je alle versies klaar hebt staan, klik je rechts bovenin op 'volgende'.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_16.01.08.png

 

8. Bij de samenvatting krijg je een overzicht van jouw versies te zien. Als je naar onder scrolt, vind je de 'split test opties'.

Met 'winnaar niet bepalen' wordt de campagne naar gelijke delen van de lijst verstuurd. Zodra de test klaar is kun je de rapportages bekijken om te achterhalen welke versie het meest effectief was.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_16.03.43.png

 

Met 'bepaal (en verzend op basis van) de winnaar' kun je aangeven op basis waarvan de winnende versie bepaald moet worden (open-ratio of klik-ratio) en na hoeveel tijd. De meeste opens en clicks vinden binnen twee dagen nadat de campagne is verzonden plaats, dus dit is een goede tijd om aan te houden.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_16.06.17.png

 

Bij de e-mail verhoudingen kun je precies het percentage aan contacten dat een versie ontvangt aangeven. Meestal wil je dat dit gelijke aantallen zijn. De laatste waarde geeft aan hoeveel contacten de winnende versie ontvangen.

Zodra alles staat ingesteld, klik je rechts bovenin op 'verzend nu'.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0