Welke starttriggers kan ik gebruiken binnen een automatisering?

Binnen MailBlue zijn er een hoop starttriggers waarmee je je gemaakte automatisering kan laten starten. Maar wat houden deze starttriggers precies in?

In dit artikel worden alle mogelijke starttriggers voor automatiseringen uitgelegd. Een starttrigger is de voorwaarde die bepaalt of een contact in de automatisering terecht komt. Je kunt eventueel meerdere triggers toevoegen, zodat de automatisering op verschillende manieren kan starten voor contacten.

 

Schrijft zich in op lijst

Wanneer deze starttrigger wordt gebruikt, start de automatisering zodra een contact aan een lijst is toegevoegd. Je kunt zelf aangeven of dit over een specifieke lijst gaat of dat het om alle lijsten gaat.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een welkoms e-mail te verzenden. 

Schrijft zich uit voor een lijst

De automatisering start zodra iemand zich uitschrijft van een lijst. Het contact kan zichzelf uitschrijven of jij kunt dit handmatig doen.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een contact- of dealscore te verlagen.

  • Een melding te ontvangen als een contact zich uitschrijft. 

Een formulier invult

De automatisering start zodra een contact een formulier invult. Je kunt zelf aangeven om welk formulier het gaat.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een dealscore te verhogen. 

  • Gerichte e-mails te verzenden door middel van tags uit het formulier. 

  • Contactgegevens te verzamelen

Een e-mail opent/leest

Zodra een contact een e-mail opent, start de automatisering. Dit kan op basis van losse campagnes of campagnes die binnen een automatisering vallen.

Je kunt deze trigger gebruiken om: 

  • Een contact- of dealscore aan te passen. 

  • Een tag toe te passen op betrokken contacten.

Klikt op een link in een e-mail

De automatisering start zodra een contact klikt op een link in een van je e-mails. Je kunt dit algemeen houden waarbij het niet uitmaakt om welke link of mail het gaat. Het is ook mogelijk om te specificeren op basis van e-mail, lijst en link.

Je kunt deze trigger gebruiken:

  • Voor het toepassen van tags.

  • Om vervolgmails te versturen.

  • Contact- of dealscore aan te passen.

Webpagina is bezocht

Deze starttrigger maakt gebruik van site tracking data. Zodra een contact de webpagina bezoekt, wordt de automatisering gestart. Om deze trigger te kunnen gebruiken moet je eerst Site Tracking activeren. Je kunt de exacte URL invoeren voordat de automatisering start. Denk bijvoorbeeld aan de pagina waar je prijzenoverzicht staat.

Je kunt deze trigger gebruiken:

  • Om vervolgberichten te versturen. 

  • Voor het toepassen van tags.

  • Contact- of dealscore aan te passen. 

Gebeurtenis wordt geregistreerd

Deze trigger maakt gebruik van Event Tracking Data. Zodra een door jou gedefinieerde gebeurtenis wordt geregistreerd, start de Automatisering.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Contact- of dealscore aan te passen. 

Deelt een mail

Deze trigger activeert een automatisering zodra je mail/campagne wordt gedeeld op een sociaal netwerk. Je kunt hierbij zelf aangeven welke netwerken. Het werkt alleen als de link van de web versie wordt gedeeld.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een notificatie ontvangen wanneer de e-mail wordt gedeeld. 

  • Een contactpersoon te bedanken voor het delen van de e-mail. 

Een e-mail doorstuurt

De automatisering start wanneer iemand je campagne doorstuurt.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een contactpersoon te bedanken voor het doorsturen van de e-mail. 

Een e-mail beantwoordt

Met deze trigger start een automatisering zodra een contact antwoordt op een campagne of een persoonlijke e-mail.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een taak aan te maken om op het contact te reageren. 

  • Een deal te verplaatsen naar een andere fase van de pipeline binnen het CRM systeem

  • Een contact- of dealscore aan te passen.

Tag is toegevoegd

Deze trigger start een automatisering zodra een specifieke tag aan een contact wordt meegegeven. Het maakt niet uit op welke manier deze tag is toegevoegd. Aangezien een tag op een flexibele manier ingezet kan worden, zijn de opties van de trigger ook uitgebreid. Een tag kan namelijk wijzen op meerdere acties van een contact, zoals klikken, kopen, antwoorden, etc.

Je kunt deze trigger gebruiken om: 

  • Een e-mailreeks te starten. 

  • Een andere automatisering te beëindigen. 

Tag is verwijderd

De automatisering start wanneer een specifieke tag wordt verwijderd bij een contact. Het maakt niet uit hoe de tag is verwijderd.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een andere automatisering te beëindigen. 

  • Een contact- of dealscore aan te passen. 

Veldveranderingen

Zodra een veld bij een contact wordt aangepast start de automatisering. Dit geldt voor alle velden, met uitzondering van het e-mailadres veld. Je kunt aangeven of de automatisering moet starten bij elk soort verandering of bij een specifieke verandering (verandert “naar”).

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een vervolg e-mail te versturen. 

  • Een notificatie te ontvangen. 

  • Op basis van een veldwijziging een deal aanmaken.

Doel is bereikt

Zodra een contact een doel uit een andere automatisering behaalt of overslaat, wordt de nieuwe automatisering gestart.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een notificatie te ontvangen als het doel wordt overgeslagen. 

  • Het aanpassen van een dealscore als het doel is bereikt of overslagen. 

  • Een follow-up te maken. 

Datum gebaseerd

Deze trigger start zodra een specifiek datumveld van een contact overeenkomt met de datum voorwaarde die je vooraf hebt ingesteld. Stel je wilt je contacten geautomatiseerd op hun verjaardag een mailtje sturen, dan kan dat met deze trigger. Je kunt ook aangeven dat je een x aantal dagen voor een bepaalde datum de automatisering wilt starten, bijvoorbeeld als je een mail vlak voor een evenement wilt versturen.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een herinnering te versturen voor een evenement/gebeurtenis. 

  • Een herinnering voor een afspraak te versturen. 

RSS Feed

De automatisering start zodra een RSS feed is bijgewerkt. Je kunt aangeven hoe vaak deze trigger moet kijken of er updates zijn bij de feed en hoeveel nieuwe items in je feed moeten staan voordat de automatisering gaat lopen.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een e-mail te versturen bij een blog update.

  • Een notificatie te ontvangen bij het publiceren van een nieuw bericht.

Verwijderd een websitebericht

De automatisering start zodra een contact je site bericht sluit. Deze trigger is enkel beschikbaar voor Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een tag toe te voegen aan een contact als zij een websitebericht sluiten. 

Conversie treedt op

Met deze trigger start de automatisering zodra er bij een contact een conversie plaatsvindt die vooraf door jou is gespecificeerd. Deze trigger is enkel beschikbaar voor Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Gerichte follow-up mails te versturen. 

  • Een melding te versturen naar je team. 

Doet een aankoop

De automatisering start zodra een contact een bestelling doet in jouw webshop. Je kunt aangeven of de automatisering bij elke bestelling moet gaan lopen of enkel bij een specifiek product. Voor deze trigger heb je een Deep Data integratie nodig en is daarom enkel beschikbaar voor Plus en Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een "Bedankt voor je aankoop" bericht te versturen.

  • Feedback te verzamelen. 

  • Een nieuwe onboarding te beginnen.

Abandoned cart/ verlaten winkelwagen

Met deze trigger start een automatisering zodra een contact de winkelwagen van je webshop verlaat. Voor deze trigger heb je een Deep Data integratie nodig en is daarom enkel beschikbaar voor Plus en Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een e-mail te versturen naar contacten die de winkelwagen hebben verlaten. 

  • Een tag toe te voegen. 

Score is veranderd

Wanneer de score van een contact of deal score verandert, start de automatisering. Deze trigger maakt gebruik van de Deals CRM functie en is enkel beschikbaar voor Plus en Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om: 

  • Een tag toe te voegen. 

Voer een pijplijn in

Wanneer een deal wordt toegevoegd aan een pipeline, begint de automatisering te lopen. Deze trigger maakt gebruik van de Deals CRM functie en is enkel beschikbaar voor Plus en Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Een e-mail te versturen voor een uitnodiging voor telefonisch contact. 

  • Een nieuwe reeks van taken en meldingen van lead naar klant te starten. 

Een stadium veranderd

De trigger start de automatisering wanneer het stadium van een deal verandert. Deze trigger maakt gebruik van de Deals CRM functie en is enkel beschikbaar voor Plus en Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Automatisch taken aan te maken die aan elke fase zijn gekoppeld.

  • Gericht berichten te versturen als een deal naar de volgende fase gaat.

De status van een deal veranderd

De automatisering start zodra de status van een deal verandert. Dit kan ‘open’, ‘gewonnen’ of ‘verloren’ zijn. Deze trigger maakt gebruik van de Deals CRM functie en is enkel beschikbaar voor Plus en Professional accounts.

Je kunt deze trigger gebruiken om:

  • Taken aan te maken wanneer een deal gewonnen is. 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0