Hoe start ik een automation op een specifieke datum?

Er zijn drie manieren om je automation op een specifieke dag te laten starten:

 

'Start automation niet totdat datum MM/DD/YYYY is'

Met deze optie zorg je ervoor dat contacten pas een automation ingaan wanneer ze voldoen aan een specifieke (datum)voorwaarde. Let wel op: Contacten gaan enkel verder door de automation wanneer ze aan de segment voorwaarden voldoen op het moment dat ze door middel van de trigger aan de start van de automation komen te staan. Wanneer ze dus niet aan de voorwaarden voldoen, blijven ze niet wachten.

1. Voeg een start trigger toe aan je automation.  

2. Onder geavanceerd klik je op 'segmenteer de contactpersonen die deze automatisering invoeren'.

3. In de segment builder kies je bij 'selecteer een conditie' voor de 'datum & tijd' categorie.

4. Om een specifieke datum en tijd aan te geven, dien je elke voorwaarde (voor maand/dag/tijd) los in te voeren en zorgen dat de 'EN' optie geselecteerd staat. Zie voorbeeld hieronder:

Schermafbeelding_2018-10-05_om_16.41.55.png

'Ga niet verder in automation totdat datum MM/DD/YYYY is'

Met deze optie komen contacten wel in de automation, maar laat je ze vervolgens wachten in een wachtstap totdat ze aan een specifieke (datum)voorwaarde voldoen. Je kunt deze optie aan het begin van je automation toevoegen of ergens halverwege, wanneer je de automation tijdelijk wilt pauzeren.

1. Voeg een trigger toe aan je automation.

2. Voeg een 'wacht' actie toe (onder voorwaarden en werkstroom).

3. Klik op 'totdat aan bepaalde voorwaarden is voldaan'.

4. Kies in de segment builder voor 'datum & tijd'.

5. Voer hier de datum naar keuze in (zoals we eerder in dit artikel hebben laten zien).

 

'Datum gebaseerd automation' trigger

Met de 'datum gebaseerd' trigger worden contacten uit je lijst automatisch aan de automation toegevoegd zodra ze voldoen aan de data voorwaarden die je vooraf hebt ingesteld. De automation kan starten voor, op, of na een specifieke datum. Deze trigger is bijvoorbeeld geschikt voor evenementen, zoals een verjaardag of een trouwerij. Ook kan de trigger gebruikt worden bij  terugkerende transacties, zoals bijvoorbeeld een abonnement. Je stelt de trigger als volgt in:

1. Selecteer de 'datum gebaseerd' trigger bij het aanmaken van een nieuwe automation.

2. Geef aan of de automation voor, op of na de specifieke datum moet starten.

3. Selecteer de lijst waarop de automation gebaseerd is.

4. Geef aan of het systeem dagelijks, enkel door de weeks of enkel in de weekenden moet nagaan of het datumveld van de contacten overeenkomt met de voorwaarde. Geef hier ook de tijd aan.

5. Geef aan of alleen de dag en de maand of ook het jaar overeen moeten komen. Bij bijvoorbeeld een bruiloft is het jaar ook van belang, bij een verjaardag niet.

6. Klik op 'voeg start toe'.

Zodra je de rest van de automation hebt afgemaakt en je zet deze op actief, worden contacten in je lijst die voldoend aan de voorwaarde automatisch aan de automation toegevoegd.

 

Schermafbeelding_2018-10-01_om_16.56.02.png

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0