Wat zijn doelen?

Met de doel actie kun je in een automation de effectiviteit van jouw marketingactiviteiten meten. Daarnaast is het ook een manier om contacten naar een andere stap in je automation te verplaatsen zodra ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zodra je contacten aan de omschreven voorwaarden voldoen, worden ze direct naar de doel actie verplaatst waarbij alle stappen ertussen worden overgeslagen. Hierna vervolgen ze de automation weer op de normale manier.

 

Hoe contacten bij een doel uitkomen

Je contacten kunnen op twee manieren bij een doel actie terecht komen:

  1. Organisch: De contacten bereiken de doel actie omdat het de volgende stap in de automation is.
  2. Verplaatsing: De contacten verplaatsen naar de doel actie vanuit hun huidige positie in de autmation omdat ze voldoen aan de voorwaarden van het doel.

 

Autonomie van een doel

De doel actie bevat vijf elementen:

  1. De naam van het doel
    Je contacten zien deze naam niet.
  2. De voorwaarde (ga naar deze actie wanneer...)
    Je stelt een voorwaarde waaraan een contact moet voldoen om het doel te behalen. Deze stel je op met de segment builder.
  3. Locatie (en wanneer dit doel is...)
    Dit bepaalt of je contacten het doel kunnen behalen op basis van hun positie in de automation. Je kunt kiezen voor "onder de positie van de contactpersoon", een contact kan dit doel alleen bereiken en er direct naartoe gaan als het doel zich in een automatisering onder zijn positie bevindt. Als het doel zich in een automatisering boven het contact bevindt, komen ze niet langer in aanmerking om het doel te bereiken en gaan ze er niet naartoe.
    Of je kiest voor "overal", wat betekent dat je contacten het doel kunnen behalen vanaf elke positie binnen de automation. Deze instelling kan worden gebruikt als de automatisering een "Als/anders" -poot bevat, omdat het contact hierdoor van een pad in de automatisering naar het doel kan springen. Als een contact (1) al door het doel ging en (2) niet aan de doelvoorwaarden voldeed, zullen ze niet naar het doel springen als ze later aan de voorwaarden voldoen.
  4. Conversie triggeren (trigger deze conversie wanneer dit doel is bereikt...)
    Deze functie is enkel beschikbaar in het professional abonnement. Je kunt hier aangeven of het bereiken van een doel een conversie moet triggeren.
  5. Actie (als het contact niet aan de voorwaarden voldoet...)
    Je kunt hier de volgende actie kiezen voor contacten die de doel stap bereiken maar niet aan de voorwaarden voldoen. Je kunt kiezen voor "ga toch verder", "wacht tot aan de voorwaarden zijn voldaan" of "eindig deze automatische serie".

 

Doel aan je automation toevoegen

  1. Klik in je automation op het plusje op de plek waar je de doel stap wilt toevoegen.
  2. Klik op "voorwaarden en werkstroom".
  3. Kies voor de "doel" actie.
  4. Vul vervolgens alle gegevens in voor het doel.
  5. Klik op "opslaan".

Screen_Recording_2018-09-14_at_02.27_PM.gif

 

Segmenteren met doelen data

Je kunt op vier manieren segmenteren op basis van de doel actie:

  1. Doel behaald: Contacten die in de automation aan de voorwaarden van het doel hebben voldaan.
  2. Doel niet behaald: Contacten die de automation uit zijn gegaan voordat het doel was behaald of contacten die niet aan de voorwaarden hebben voldaan.
  3. Doel overgeslagen: Contacten die de doel stap hebben bereikt maar deze hebben overgeslagen of de automation hebben beëindigd.
  4. Wachten op een doel: Contacten die in de doel stap staan en niet verder gaan in de automation totdat ze aan de voorwaarden voldoen.

Contacten die voldoen aan de "doel overgeslagen" conditie zijn ook zichtbaar bij de "doel niet behaald" conditie.

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0