Hoe stel ik touchpoints in voor Attributies?

"Touchpoints" zijn contactmomenten die een klant of bezoeker van je site heeft met jouw organisatie. Dit kan dus een bezoek op een bepaalde webpagina zijn, het doen van een aankoop of het openen van een mail. Touchpoints worden automatisch toegevoegd aan een contact als het contact een URL bezoekt die getracked wordt en één van de vijf algemene UTM-parameters bevat. Het is dus belangrijk dat sitetracking is geïnstalleerd op elke pagina die je wilt bijhouden. Hoe je site tracking instelt op je site, lees je hier

Hoe Attributies werkt en hoe de touchpoints gemeten worden

Attributies kan enkel functioneren als site tracking goed ingesteld staat. Site tracking kan ieder bezoek dat je contacten op je site hebben 'meten' en direct associëren met een contact dat reeds bekend is in MailBlue. Site tracking staat je dus toe om je contacten op basis van websitebezoeken te kunnen segmenteren en/of automatisering op basis van een website bezoek te laten triggeren.

Attributies breidt de mogelijkheden hierin uit door ook via de vijf algemene UTM-parameters te meten. De parameters die beschikbaar zijn kunnen namelijk het gedrag van een bezoeker onderzoeken op het moment dat een URL wordt bezocht die één van die parameters bevat. Het bezoek van een URL via die weg wordt dus gezien als een "touchpoint".

Wat zijn UTM-parameters?

UTM-parameters zijn speciale parameters die
 oorspronkelijk gebruikt werden door Google Analytics om te meten welke advertentiekanalen, campagnes, zoekwoorden en advertenties interactie hadden met een gebruiker.

Deze parameters zijn niets meer dan een aantal codes die aan het eind van een link toegevoegd zijn. Deze manier van tracking is door verschillende marketingplatformen op een vergelijkbare manier gebruikt om te kunnen meten hoe advertenties en marketingcampagnes verlopen en zich ontwikkelen.

De 5 UTM-parameters zijn:

  • utm_medium (Bijvoorbeeld: “CPC”, dit staat voor Cost Per Click)
  • utm_source (Bijvoorbeeld: Facebook.com)
  • utm_campaign (Bijvoorbeeld: “US Newsfeed”)
  • utm_term (Bijvoorbeeld: “Koop hier producten”)
  • utm_content (Bijvoorbeeld: “Advertentie banner”)

Diensten zoals Google en Facebook bieden een zogenoemde 'UTM-Builder' aan die kosteloos gebruikt kan worden: hier vind je de URL Builder van Facebook en hier vind je de URL Builder van Google.


Hoe stel ik UTM-parameters in voor e-mails?


MailBlue maakt het eenvoudig om automatisch UTM-parameters te gebruiken voor alle linkjes in je mail.  Dit werkt hetzelfde als Google Analytics inschakelen in de mail.

Het enige wat je hoeft te doen is bij de mail die je verzend zorgen dat je de Google Analytics toggle aan hebt staan:
mceclip0.png

Vervolgens kun je de e-mail campagne een naam geven. Dit matcht vervolgens met de utm_campaign parameter.

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0