De voordelen van segmenteren

Segmenten zijn subgroepen met contacten. Elk segment bevat contacten die dezelfde eigenschappen hebben of hetzelfde gedrag vertonen. Als je je contacten segmenteert, kun je gerichtere berichten sturen. In andere woorden, het doel van segmenteren is het leveren van berichten aan je contacten die - op basis van de informatie die je hebt verzameld - voor hen persoonlijk relevant zijn. Het maken van segmenten maakt je werk gemakkelijker en effectiever.

 

Waarom is segmenteren belangrijk?

Interactie en deliverability zijn met elkaar verbonden. Hoe hoger de interactie, des te hoger je deliverability. Hoe hoger je deliverability, des te hoger de kans dat je mails worden ontvangen en geopend door je contacten.

Om je deliverability binnen MailBlue te verbeteren, is hoge interactie van groot belang. Door middel van segmenteren kun je dit bereiken.

Door relevante berichten naar je contacten te sturen verhoog je de kans dat ze er op reageren (het openen van de mail is al een vorm van reageren). Dit kan vervolgens je deliverability verbeteren.

Stel, je maakt geen segmenten aan en je stuurt massaal berichten die niet afgestemd zijn op de persoonlijke interesses en het gedrag van de contacten. Het resultaat is weinig interactie omdat veel van je contacten de mail niet relevant vonden of misschien zelfs wel irritant. Lage interactie is slecht voor je deliverability, wat het bereiken van je doel ook tegenwerkt.

Dus: Segmenteren! Hiermee verbeter je de opens en clicks en kun je sneller je doelen bereiken.

 

Condities om mee te segmenteren

MailBlue biedt je de segment builder waarmee je de voorwaarden op basis waarvan je wilt segmenteren kunt opstellen.

Schermafbeelding_2018-08-29_om_14.39.27.png

Met de segment builder heb je ontzettend veel condities waarmee je kunt segmenteren. Daarnaast is de builder in het gehele platform toegankelijk.

Hier zijn een aantal condities op basis waarvan je kunt segmenteren:

 

Tags

Tags zijn in de segment builder te vinden onder "contact details". Tags worden gebruikt om contacten te organiseren. Ze zijn alleen intern zichtbaar en geven je een overzicht van de geschiedenis van het contact met jouw bedrijf. Tags kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om aan te geven wat voor producten je contacten hebben gekocht of om te verduidelijken welke contacten geïmporteerd zijn vanuit een ander systeem.

Segmenteren op basis van tags is dus het samenvoegen van contacten die dezelfde tag hebben. In het voorbeeld zie je hoe we in een automation de segment builder gebruiken om de contacten in de automation te splitsen in een groep die wél de tag "product 1" heeft en een groep die deze tag niet heeft.

Screen_Recording_2018-08-29_at_03.47_PM.gif

 

Eigen velden

De eigen velden vertellen een nog uitgebreider verhaal. Je kunt zelf kiezen welke eigen velden je toevoegt aan je formulieren. Zodra je contacten deze invullen, kun je deze data gebruiken om te segmenteren. Je kunt bijvoorbeeld een eigen veld aanmaken waarmee je aan je contacten vraagt wat voor huisdier ze hebben. Vervolgens kun je segmenteren op basis van deze informatie. Wanneer je een mailtje verstuurd over hondenvoer, dan is deze enkel relevant voor de contacten die hebben aangegeven een hond te hebben. Stuur je deze mail ook naar contacten die een kat hebben, dan zullen ze deze mail waarschijnlijk niet eens openen en gaat je interactie dus omlaag. Hoe meer je segmenteert, des te relevanter je berichten worden.

 

Contact details

In de afbeelding hieronder zie je alle segmenteer opties op basis van de contact details (naast tags). Je kunt het segment nog meer verfijnen door te bepalen of de contact details exact overeen moeten komen met de voorwaarde die je stelt. Op dezelfde manier kun je ook contacten segmenteren waarvan de details juist niet met de voorwaarde overeenkomen.

Schermafbeelding_2018-08-29_om_16.08.19.png

 

Acties

Acties zijn gebeurtenissen die binnen MailBlue plaatsvinden of als reactie op de mails die verstuurd zijn. Bijvoorbeeld wanneer een contact op een link in een mail klikt of aan een lijst is toegevoegd. In het voorbeeld hieronder zie je dat je kunt specificeren om welke campagne en om welke link het gaat.

Screen_Recording_2018-08-29_at_04.19_PM.gif

 

Geografie

In deze categorie vind je de mogelijkheid om te segmenteren op basis van land, provincie, stad, en meer. Denk er aan, je kunt ook specifiek een segment aan maken van contacten die niet in een bepaalde plaats wonen. Waarom zou je bijvoorbeeld een product die in de aanbieding is promoten bij contacten die in Engeland wonen, terwijl je hier helemaal niet levert? Op deze manier kun je deze contacten uitsluiten.

 

Website- en eventgegevens

Hier zie je de acties die buiten MailBlue om plaatsvinden. Je kunt bijvoorbeeld een segment aanmaken van de contacten die een bepaalde pagina op je website hebben bezocht of op basis van het type apparaat dat ze gebruiken (dekstop, mobiel of tablet). Om deze data te kunnen gebruiken moet je eerst website tracking activeren. Lees hier hoe.

 

Deals

Onder deals kun je contacten segmenteren op basis van de status van hun deals in het CRM systeem. Je kunt bijvoorbeeld de contacten groeperen die een deal hebben met de status "gewonnen".

Screen_Recording_2018-08-29_at_04.31_PM.gif

 

Wil je meer weten over hoe je segmenten aanmaakt? Lees dan dit artikel

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0