Hoe voeg ik een verborgen veld toe aan een formulier?

Let op: verborgen velden kunnen alleen gebruikt worden bij inline formulieren. Ze kunnen dus niet toegevoegd worden bij de formulieren: zwevende box, zwevende balk en modaal formulier.

Een verborgen veld kan gebruikt worden om informatie over contacten te verzamelen op het moment dat zij je formulier indienen. Dit veld is niet zichtbaar voor de inschrijvers. Je kunt het verborgen veld niet alleen gebruiken informatie te verzamelen, bijvoorbeeld via UTM-parameters, maar ook om spambot inschrijvingen te helpen identificeren.

Een verborgen veld toevoegen

Om een verborgen veld toe te voegen aan je formulier:

1. Ga je naar 'Formulieren' in het linkermenu van MailBlue
2. Klik je op 'wijzig' naast het betreffende formulier 
3. Als je verborgen veld nog niet bestaat, klik je op 'Voeg een aangepast veld toe' rechtsonder in je scherm:

mceclip1.png

4. Kies vervolgens voor 'Verborgen veld' en klik op 'Volgende':
mceclip2.png

5. Typ een naam in voor je verborgen veld en klik op 'Toevoegen'. In dit voorbeeld hebben wij de naam 'Verborgen veld' meegegeven:
mceclip0.png
6. Sleep het veld vervolgens vanuit het menu rechts in het formulier op de plek waar je deze wilt hebben:
Screen_Recording_2019-08-27_at_10.28_AM.gif

 

Gebruik een verborgen veld om informatie over je contacten te verzamelen
 
Nu je een verborgen veld toegevoegd hebt aan je formulier, vraag je je wellicht af hoe dat veld nu exact informatie verzameld over je contacten. Er zijn verschillende manieren om dit in te regelen;

Voeg een querystring toe aan de URL van je formulier
Deze methode zal een vaste waarde toevoegen aan je verborgen veld. 

Voorbeeld: stel ik heb een verborgen veld toegevoegd onder de naam 'Verbogen veld', dan is de personalisatietag voor dit veld %VERBORGEN_VELD%. Ik wil vervolgens dat wanneer iemand het formulier indient, dit contact de waarde 'Test' meekrijgt via het verborgen veld. Om dit voor elkaar te krijgen, dient de personalisatietag van dit veld aangepast te worden. Hiervoor ga ik naar Formulieren > Beheer velden en verwijder ik de percentage tekens (%). Vervolgens pak ik de URL van het formulier er bij, terug te zien via 'Integreer' als je het betreffende formulier voor je hebt in MailBlue:

mceclip1.png

De link in dit geval is: https://demomailblue.activehosted.com/f/5.
Vervolgens vul ik dit aan met: ?hidden_field=Test

De URL van het formulier ziet er dan zo uit; https://demomailblue.activehosted.com/f/5?hidden_field=Test

Het formulier in je account ziet er zo uit:
mceclip4.png

Dit rood gearceerde gedeelte zien je contacten echter niet als zij het formulier online indienen. Zij zien wel de langere link die je bij de URL van het formulier aangepast hebt. Zodra een contact het formulier ingediend heeft, wordt de waarde bij het veld 'Verborgen Veld' aangevuld met 'Test':
mceclip5.png

Tip: als je UTM parameters in het verborgen veld mee wilt geven, dan kun je op een zelfde wijze een verborgen veld aanmaken en de bijbehorende personalisatietag aanpassen door een underscore te gebruiken, zodat dit overeenkomt met de URL parameter.

Voeg een vaste waarde toe aan de volledige insluitcode
Nadat je een verborgen veld toegevoegd hebt, kun je de volledige insluitcode van je formulier integreren op je site. Hierin kun je een vaste waarde ingeven bij het verborgen veld binnen de HTML code van het formulier. 

Binnen de code heb je een gedeelte met "hidden" name="field. Daarachter kun je (tussen de aanhalingstekens achter 'value') de betreffende waarde invullen:
mceclip6.png
Een dynamische waarde toevoegen aan de volledige insluitcode
Je kunt ook een custom code toevoegen aan je site om dynamische informatie in te laten vullen wanneer het formulier ingediend wordt. Hierbij is kennis van custom code wel vereist. Wij beschikken niet over deze kennis en kunnen je hierin dan ook niet verder ondersteunen.


Een verborgen veld gebruiken om spam aanmeldingen te onderscheppen

Indien je het verborgen veld wilt gebruiken om spam aanmeldingen te voorkomen, is het toevoegen van dit verborgen veld het enige dat je hoeft te doen. De waarde laat je bewust leeg. Je zou het veld bijvoorbeeld de naam "Spam Contact" kunnen geven, voor jezelf ter herkenning. Als na het indienen van het formulier een waarde toegevoegd wordt aan dit veld, dan weet je dat het een spam bot is die het formulier ingediend heeft en niet werkelijk een persoon. 

Deze constructie is niet 100% foolproof, aangezien slimme bots het verborgen veld ook niet vullen. De beste manier om je formulier te beschermen tegen spam aanmeldingen is dan ook om gebruik te maken van CAPTCHA en/of de dubbele opt-in ingeschakeld te hebben. Beide opties worden verder toegelicht in dit artikel.


Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0