Hoe gebruik ik Accounts in MailBlue?

De feature Accounts is beschikbaar in Plus en Professional accounts van MailBlue.

In Accounts kun je details vastleggen over bedrijven waarmee je op accountniveau werkt. Bewaar alles op één plek. Sla details op in standaard of eigen aangemaakte velden, bekijk alle contactpersonen die aan een bedrijf gekoppeld zijn, maak segmenten en personaliseer e-mails op basis van de ingevulde velden.

Als je voorheen het veld 'Organisatie' gebruikte om een ​​bedrijfsnaam bij een contactpersoon vast te leggen, kun je dit nu beheren als een account. Het veld 'Organisatie; bestaat dus niet meer en dit is overgeheveld naar MailBlue Accounts. 

Hoe de Accounts feature werkt

Vergelijkbaar met Contacten en Deals, heeft Accounts ook een geheel eigen sectie binnen het MailBlue account waarin informatie opgeslagen kan worden over elke organisatie waar je mee samenwerkt. Per account binnen de sectie Accounts, kan er informatie worden opgeslagen zoals;

  • Bedrijfsnaam
  • (Post)adres
  • Beschrijving
  • Aantal medewerkers
  • Jaarlijkse omzet
  • Industrie/vertical
  • Informatie verzameld in eigen velden
  • Contacten die binnen de betreffende organisatie vallen
  • Notities
  • Bedrijfswebsite

Binnen Accounts kun je dus ook informatie opslaan die je zelf met eigen velden beheert, zodat je de contacten kunt segmenteren en je communicatie kunt personaliseren.

De mogelijkheid om Deals in te zien die gekoppeld staan aan een account zal binnenkort ook toegevoegd worden aan Accounts.

 

Een account (bedrijf/organisatie) binnen Accounts aanmaken 

Je kunt accounts creëeren en wijzigen binnen Accounts; van grote organisaties met meerdere afdelingen tot aan kleine bedrijven, non-profits, families en meer. Zodra een account gecreëerd is, zal deze zichtbaar zijn op de overview pagina van Accounts. Hier kun je het account inzien en op ieder gewenst moment updaten.

Om een nieuw account toe te voegen:

1. Klik je op 'Contacten' in het hoofdmenu van MailBlue
2. Klik je vervolgens op 'Accounts'
3. Klik dan op 'Voeg een account toe'
4. Er opent nu een scherm waarbinnen je de naam van het account in kunt vullen en (indien bekend) de website van het bedrijf
5. Klik op 'Toevoegen' 

mceclip0.png 

Een pagina voor dit account wordt geladen. Vanuit deze pagina kun je aanvullende informatie toevoegen binnen de secties 'Over', 'Notities' en 'Contacten';

mceclip2.png

Verzamel informatie over een organisatie
De sectie 'Over' heeft een aantal standaard velden die je kunt gebruiken om informatie over een bedrijf in op te slaan. Dit kun je aanvullen met eigen gemaakte velden. Zodra je eigen velden aanmaakt, zullen deze binnen Accounts dus zichtbaar zijn in het overzicht 'Over'.

Standaard account velden 
De standaard account velden die vanuit MailBlue weergegeven worden kun je invullen door op 'klik om te te voegen' te klikken:
mceclip3.png

Je kunt de te selecteren antwoorden in het drop-down menu bij Indrustie/vertical en Jaarlijkse omzet aanpassen binnen de 'beheer velden' sectie in MailBlue.

Eigen account velden
Als je meer informatie wilt opslaan over een organisatie, zoals social media websites of informatie als 'klant sinds', kun je eigen velden creëeren. Deze kun je toevoegen door binnen Accounts op 'beheer velden' te klikken rechtsboven bij de sectie 'Over' óf je kunt naar het tabblad 'Beheer velden' via het hoofdmenu 'Formulieren'. Je dient hiervoor wel rechten te hebben als gebruiker binnen MailBlue om de account velden te mogen beheren. 

Om via de overview pagina van Accounts eigen velden toe te voegen:

1. Klik op de link 'beheer velden':
mceclip4.png

2. Vervolgens klik je op 'een accountveld toevoegen':
mceclip6.png

3. Klik op de radiobutton bij het type veld dat je wilt selecteren, en klik vervolgens op 'Volgende':
mceclip7.png

Volg de overige stappen die de widget toont om je veld te creëeren. Zodra het veld gecreëerd is, zal deze getoond worden onder de sectie 'Over' binnen de overview pagina van een account. 

Account notities inzien en toevoegen
De sectie 'Notities' maakt het mogelijk om notities over een bedrijf toe te voegen en op te slaan. Zo zou je bijvoorbeeld notities kunnen maken van (telefonische) gesprekken die gevoerd zijn met iemand binnen het bedrijf.

Om een notitie toe te voegen:

1. Klik je op 'Voeg een notitie toe' in het Notities blok:

mceclip0.png

Vervolgens typ je de gewenste notitie in binnen het veld dat zichtbaar wordt en klik je op 'Opslaan'.

Contacten toevoegen en verwijderen binnen Accounts
De sectie 'Contacten' toont alle individuele contacten die geassocieerd zijn met dit account. Mocht je in het verleden reeds het veld 'Organisatie' ingevuld hebben bij contacten dan zal van deze organisatie reeds een account aangemaakt zijn binnen Accounts waarbinnen dan ook de contacten die hiermee geassocieerd waren in dit overview terecht zijn gekomen. 
Je kunt nieuwe contacten toevoegen door de link 'Een contact toevoegen' aan te klikken. Het toevoegen van de contacten binnen organisatie maakt inzichtelijk wie de beslissingsnemers zijn, wie opgevolgd dienen te worden en wie het meest betrokken is. Zo weet je zeker dat je de juiste contacten op het juiste moment bereikt.

N.B. Een contact kan slechts aan één account toegekend worden

Om een reeds bekend contact toe te voegen aan het account:
1. Klik op de 'Een contact toevoegen' link in de Contacten sectie
2. Een scherm zal openen waarbinnen je de naam van het contact of zijn/haar mailadres in kunt voeren
3. Er zal een lijst met suggesties zichtbaar worden; klik hierin op het contact dat je toe wilt voegen
 mceclip1.png
4. Klik vervolgens op 'Toevoegen'

Je kunt ook via de contacten pagina bij de contactinformatie iemand toevoegen aan een specifiek account. Klik hiervoor bij het contact op 'Voeg een account toe', klik op de drop-down en selecteer een accountnaam:

mceclip2.png


Om een geheel nieuw contact toe te voegen aan het account:

1. Klik op de 'Een contact toevoegen' link in de Contacten sectie
2. In het volgende scherm dien je de naam van het contact of zijn/haar mailadres in te voeren
3. Klik vervolgens op de button 'create':
mceclip0.png
4. In het volgende scherm dien je de aanvullende velden verder in te vullen en klik je vervolgens op 'Opslaan':
mceclip1.png

Er zal een profiel aangemaakt worden voor dit nieuwe contact en je kunt dit contact terugvinden via het hoofdmenu 'Contacten' in MailBlue. Tevens wordt het contact nu binnen de sectie Contacten in Accounts weergegeven:
mceclip2.png

Ieder contact in Accounts krijgt automatisch een 'Laatste contact' datumveld toegevoegd. Als je het contact nieuw toegevoegd, zal hier nog geen datum in staan. Dit veld zal aangevuld worden wanneer één van de volgende vier gebeurtenissen plaats vind:

  • Wanneer een één-op-één mail naar het contact is gestuurd
  • Wanneer een campagne of automation e-mail naar een het contact verzonden is
  • Als een taak bij het contact voltooid is
  • Als een deal-taak voltooid is (dit is het geval als dit contact het primaire contact is binnen de deal)


Een contact bewerken vanuit Accounts
Je kunt de voornaam, achternaam, functienaam, telefoonnummer en het mailadres van een contact bewerken vanuit het account record.

Om dit te doen:
1. Zoek je het contact op die je wilt updaten
2. Beweeg met je muis over het contact en klik op het potloodje
3. Vervolgens opent zich een scherm waarbij je de gegevens in die velden aan kunt passen:
mceclip0.png 
4. Klik op 'Opslaan' om de wijzigingen op te slaan

De wijzigingen die je hier toepast zullen ook zichtbaar worden in het contactprofiel van dit contact (via het hoofdmenu 'Contacten'). 


Een contact verwijderen uit Accounts
Indien je een contact wilt verwijderen uit een Account, kun je de associatie met die organisatie verwijderen. Op deze manier verwijder je enkel de associatie met dit account, dus het contactprofiel zal niet volledig uit MailBlue verdwijnen.

1. Ga naar het account en zoek het contact op dat je daar wilt verwijderen
2. Beweeg je muis over het contact en klik op de 'X'
3. Bevestig de stap door in het volgende scherm op 'Verwijder' te klikken


Een account verwijderen

Als je een account pagina helemaal niet meer gebruikt voor je business, dan kun je deze volledig verwijderen door naar de Accounts overview pagina te gaan of in het account zelf.

Als een account wordt verwijderd, zal alle informatie die hier in opgeslagen stond verloren gaan en niet meer terug te halen zijn. Enkel de contactprofielen zullen nog bewaard blijven en zijn beschikbaar via het hoofdmenu 'Contacten' van MailBlue.

Voordat je een account verwijderd raden we aan om de bulk editor te gebruiken om alle contacten die geassocieerd worden met dit account een tag mee te geven, dit voor jezelf om de associatie met het account nog terug te kunnen roepen eventueel. Mocht je niet weten hoe je in bulk deze contacten een tag mee kan geven, dan vind je dit in dit artikel

Een account verwijderen vanuit de Account overview pagina

1. Navigeer naar de Accounts overview pagina door in het linkermenu via 'Contacten' vervolgens op "Accounts" te klikken
2. Vink de checkbox aan voor het account dat je wilt verwijderen
3. Klik op de button 'Verwijder'
4. Bevestig deze actie in het volgende scherm door opnieuw op 'Verwijder' te klikken

Een account verwijderen op de pagina van het account

1. Klik op de pagina van het account rechtsboven op de 'Acties' drop-down
2. Klik vervolgens op de button 'Verwijder'
3. Bevestig deze actie in het volgende scherm door opnieuw op 'Verwijder' te klikken









 

 

 


 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0