Wat zijn automatiseringen?

Zijn automatiseringen nieuw voor je? Hier vind je de basisinformatie!

 

Wat zijn automatiseringen?

Een automatisering, automation of funnel is een reeks van gebeurtenissen en acties die gaat lopen zodra deze getriggerd wordt door de condities die jij hebt ingesteld. Deze reeks helpt je met het bereiken van je doelen. Automatiseringen worden dan ook wel gezien als de Marketing & Sales Automation functie die door MailBlue wordt aangeboden. Ze besparen je tijd, houden je georganiseerd en kunnen bijdragen aan je omzet doordat ze je marketing en sales processen verbeteren. Zodra een automatisering is gemaakt heb je er geen omkijk meer naar, het werkt zonder jouw input.

Je kunt zoveel automatiseringen maken als je wilt, voor allerlei doeleinden. Maak bijvoorbeeld een reeks van mails die een contact ontvangt na een aankoop, of een kleine automation om de velden van je contacten te updaten met nieuwe informatie. Je kunt dus voor elk soort proces een automation bouwen.

Tip: Je hoeft de grotere processen niet allemaal in één automatisering te verwerken. Je kunt ook meerdere aanmaken die met elkaar samenwerken. Hiermee houdt je de automatiseringen simpel en overzichtelijk.

 

Starten met automatiseringen

Voordat je een proces kunt automatiseren moet je eerst je contacten aan de automations toevoegen. Dit doe je door een voorwaarde te stellen, ofwel de start trigger. Een trigger is dus eigenlijk de doorgang voor je contacten naar de automation.

 Schermafbeelding_2018-08-07_om_10.48.07.png

Zoals je ziet zijn er 22 triggers die je kunt selecteren. Ze zijn gebaseerd op de handelingen van de contacten of veranderingen in hun informatie (bijvoorbeeld tag toegevoegd/verwijderd). Zodra zo'n situatie zich voordoet, starten de contacten aan de automation. Bij het instellen van een trigger kun je ook nog verder segmenteren en ook het aantal keer dat de contacten door de automation kunnen gaan instellen.

 

Acties

Een automation zonder acties heeft geen zin. Ja, een automation automatiseert je business processen, maar om dat te laten gebeuren moeten contacten bepaalde acties uitvoeren. Doen ze dit niet, dan kunnen ze niet verder in de automation. Soms moet een contact zelf iets doen om een actie binnen de automation te passeren, soms wordt dit door MailBlue gedaan.

Je kunt acties in de automation plaatsen die het volgende doen:
- Een bericht sturen naar je contacten
- Je contacten segmenteren
- De contact informatie bijwerken

Je kunt ook acties toevoegen die iemand uit je team een notificatie sturen, bijvoorbeeld een seintje aan het sales team wanneer een contact een aankoop doet.

Er zijn vier verschillende soorten acties die je aan je automation kunt toevoegen. We bespreken ze hier in het kort.

Verzendopties

Deze acties zijn geschikt voor het sturen van berichten. De sms optie is nog niet beschikbaar, maar je kunt je contacten mailen of iemand uit je team verwittigen zodra een contact een bepaalde stap in een automation bereikt. De optie om een website bericht te sturen is enkel beschikbaar in het Plus en Professional abonnement.Schermafbeelding_2018-08-10_om_11.06.25.png

 

Voorwaarden en werkstroom

Deze categorie bevat acties die bepalen welke route je contacten in de automation volgen. Je kunt een "wacht" actie invoeren, waarmee je de contacten een bepaalde tijd laat wachten tot ze verder gaan in de automation. Hiermee kun je perfect getimede berichten sturen.

Daarnaast vind je in deze categorie ook de segmenteer opties. Met de "als/anders" functie stel je een voorwaarde aan de hand waarvan je contacten worden gesegmenteerd. Hiermee maak je je mails persoonlijker en gerichter waardoor de kans groter wordt dat je contacten op je berichten reageren.

Met de "split" actie segmenteer je de contacten en wordt er gemeten welke route in de automation het meest effectief is.

De overige acties in deze categorie dienen om de contacten te verplaatsen binnen een automation, te verwijzen naar een andere automation of om de automation te beëindigen. De "doel" actie is geschikt om contacten stappen te laten overslaan in een automation zodra ze al aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Schermafbeelding_2018-08-10_om_11.49.41.png

 

Contacten

Met de "contacten" categorie kun je de contact informatie updaten. Je kunt contacten in- en uitschrijven van lijsten, de eigen velden aanpassen en tags toevoegen en verwijderen. Daarnaast kun je ook lead scores wijzigen (beschikbaar in het Plus en Professional abonnement). Deze categorie helpt je dus je contactgegevens up to date te houden, waardoor je ook relevantere berichten kunt sturen.

Schermafbeelding_2018-08-10_om_11.54.14.png

 

CRM 

De "CRM" categorie is enkel beschikbaar in het Plus en Professional abonnement. Zoals de naam omschrijft hebben deze acties invloed op je CRM. Met deze acties kun je automatisch data aanpassen om zo de gegevens in je CRM up to date te houden. Met de "pas score aan" optie in deze categorie pas je de deal score aan (in contacten pas je met deze stap de lead score aan).

Schermafbeelding_2018-08-10_om_11.58.37.png

 

Afsluiting

Dit overzicht geeft je een idee van wat automatiseringen zijn en wat je er mee kunt doen. De opties zijn echter oneindig dus we raden je aan met behulp van de helpdesk de mogelijkheden uit te proberen. Bouw bijvoorbeeld je eerste automation onder begeleiding van dit artikel!

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0