Wat zijn automatiseringen?

Zijn automatiseringen nieuw voor je? In dit artikel zetten de de basisinformatie op een rijtje.

Wat zijn automatiseringen? 

Een automatisering, automation of funnel is een reeks van gebeurtenissen en acties die gaat lopen zodra deze getriggerd wordt door de condities die jij hebt ingesteld. Deze reeks helpt je met het bereiken van je doelen. Automatiseringen worden dan ook wel gezien als de Marketing & Sales Automation functie die door MailBlue wordt aangeboden. Ze besparen je tijd, houden je georganiseerd en kunnen bijdragen aan je omzet doordat ze je marketing en sales processen verbeteren. Zodra een automatisering is gemaakt heb je er geen omkijk meer naar, het werkt zonder jouw input.

Je kunt zoveel automatiseringen maken als je wilt, voor allerlei doeleinden. Maak bijvoorbeeld een reeks van mails die een contact ontvangt na een aankoop, of een kleine automatisering om de velden van je contacten te updaten met nieuwe informatie. Je kunt dus voor elk soort proces een automatisering bouwen.

Tip: Je hoeft de grotere processen niet allemaal in één automatisering te verwerken. Je kunt ook meerdere aanmaken die met elkaar samenwerken. Hiermee houdt je de automatiseringen simpel en overzichtelijk.

Starten met automatiseringen

Voordat je een proces kunt automatiseren dien je eerst je contacten aan de automations toevoegen. Dit doe je door een voorwaarde te stellen, ofwel de starttrigger. Een starttrigger is dus eigenlijk de doorgang voor je contacten naar de automatisering.

Starttrigger.png

Zoals je ziet zijn er 17 starttriggers die je kunt selecteren. Ze zijn gebaseerd op de handelingen van de contacten of veranderingen in hun informatie (bijvoorbeeld tag toegevoegd/verwijderd). Zodra zo'n situatie zich voordoet, starten de contacten aan de automatisering. Bij het instellen van een starttrigger kun je ook nog verder segmenteren en ook het aantal keer dat de contacten door de automatisering kunnen gaan instellen.

Acties 

Een automatisering laat je business processen automatisch lopen, maar om dat te laten gebeuren moeten contacten bepaalde acties uitvoeren. Wanneer contacten deze actie niet uitvoeren, kunnen ze niet verder in de automatisering.

Je kunt verschillende acties in een automatisering plaatsen:

  • Een bericht sturen naar je contacten
  • Je contacten segmenteren
  • De contact informatie bijwerken

Er zijn vier verschillende soorten acties die je aan je automatisering kunt toevoegen:

1. Verzendopties 

Binnen deze actie kan je berichten versturen, zowel een e-mail als een SMS. De SMS optie en het sturen van een website bericht is beschikbaar vanaf een Plus abonnement. Verder kan je bijvoorbeeld een notificatie versturen wanneer een contact in een bepaalde stap in de automatisering terecht komt.

Verzendopties.png

2. Voorwaarden en werkstroom

Deze categorie bevat acties die bepalen welke route je contacten in de automatisering afleggen. Je kunt een 'Wacht' actie invoeren, waarmee je de contacten een bepaalde tijd laat wachten tot ze verder gaan in de automatisering. Hiermee kun je perfect getimede berichten sturen.

Daarnaast vind je in deze categorie ook segmenteer opties. Met de 'Als/Anders' functie stel je een voorwaarde in en wordt er een opsplitsing gemaakt. Binnen de 'Als/Anders' stap wordt er dan een 'JA' en een 'NEE' pad gecreëerd. Hiermee maak je je mails persoonlijker en gerichter waardoor de kans groter wordt dat je contacten op je berichten reageren.

Met de actie 'Opsplitsen' segmenteer je de contacten en wordt er gemeten welke route in de automatisering het meest effectief is.

De overige acties in deze categorie dienen om de contacten te verplaatsen binnen een automatisering, een andere automatisering te starten of om de automatisering te beëindigen. De 'Doel' actie is geschikt om contacten stappen te laten overslaan in een automatisering zodra ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Voorwaarden_en_werkstroom.png

3. Contacten

Met de categorie 'Contacten' kun je de contactinformatie updaten. Je kunt contacten in- en uitschrijven van lijsten, de eigen velden aanpassen en tags toevoegen en verwijderen.

Daarnaast kun je ook lead scores wijzigen, dit is alleen beschikbaar in het Plus en Professional abonnement. Deze categorie helpt je contactgegevens up to date te houden, waardoor je ook relevantere berichten kunt sturen.

Contacten.png

4. CRM

De 'CRM' functie is enkel beschikbaar in het Plus en Professional abonnement. Met deze acties kun je automatisch data aanpassen om zo de gegevens in je CRM up to date te houden.

CRM.png

Wanneer je begint met het bouwen van automatiseringen, kan dit best veel informatie zijn. De opties zijn namelijk oneindig. Mocht je ergens tegen aan lopen, neem dan vooral contact op met de Helpdesk!

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0