Wat is het verschil tussen een double (dubbele) en single opt-in?

Bij het aanmaken van een formulier kun je aangeven of je gebruik wilt maken van een single of dubbele opt-in. Een nieuw formulier heeft standaard de dubbele opt-in aanstaan.

Het is aan jezelf om te bepalen welk type opt-in je wilt gebruiken. Hier vind je een uitleg van beide opties en worden de voor- en nadelen benoemd.

 

Wat is een dubbele opt-in?

Deze opt-in bestaat uit twee stappen die je contacten moet doorlopen om als een actief contact aan de lijst toegevoegd te worden en mails te ontvangen. 

Stap 1: Inschrijven met formulier. De contacten worden dan met de status "onbevestigd" toegevoegd. Onbevestigde contacten kun je nog niet mailen en tellen daarom ook niet mee in je contactlimiet.

Stap 2: Bevestigen inschrijving. Zodra contacten zich inschrijven ontvangen ze een mail met een link waarmee ze de inschrijving kunnen bevestigen. Als ze hier op klikken, verandert hun status naar "actief" en kun je ze gaan mailen. Voltooien ze deze stap niet, blijven ze dus op "onbevestigd" staan.

Voordelen

  • Bevestigt dat de contacten graag informatie van je willen ontvangen en dat hun gegevens correct zijn.
  • Contacten die een dubbele opt-in voltooien zijn eerder geneigd je mails lezen en op links klikken (of andere acties uit te voeren).
  • Minder spam klachten.
  • Sommige landen / gebieden vereisen een dubbele opt-in.
  • Beschermt je tegen spam contacten.

Nadelen

  • Sommige contacten die je mails willen ontvangen voltooien het proces niet, waardoor ze uiteindelijk niks zullen krijgen.
  • De lijst van actieve contacten is waarschijnlijk korter dan wanneer je een single opt-in gebruikt.

 

Wat is een single opt-in?

Met deze opt-in wordt er niet om een bevestiging van inschrijving gevraagd. Zodra contacten zich via een formulier inschrijven worden ze direct als actief contact toegevoegd.

Voordelen

  • Contacten worden direct toegevoegd en kunnen gelijk mails ontvangen.
  • Contacten hoeven niet extra stappen te ondernemen om de inschrijving officieel te maken.

Nadelen

  • Er kunnen contacten op je lijst komen die eigenlijk geen berichten willen ontvangen en rapporteren je mails mogelijk als spam, wat slecht kan zijn voor je deliverability.
  • Spam contacten kunnen toegevoegd worden als actieve contacten, wat meetelt in je limiet.
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0