Meest voorkomende problemen bij automatiseringen

Er zijn een aantal problemen die we regelmatig bij het gebruik van automatiseringen terugzien.

Dit zijn de meest voorkomende:

Wij hebben per probleem mogelijke oplossingen genoteerd. Wij raden je aan om deze zaken na te lopen. 

 Een contact is niet toegevoegd aan je automatisering of juist te vaak 

  • Ga na of je triggers goed zijn ingesteld.
  • Ga na wanneer je de automatisering precies hebt gemaakt. Was dit voor of na een bepaald contact voldeed aan de trigger voorwaarden? Timing is hierin alles, een contact die al voldaan heeft aan een voorwaarde reageert namelijk niet op een trigger die daarna wordt geplaatst. 
  • Triggers werken niet met terugwerkende kracht. Dit betekent wanneer de automatisering op "actief" staat en het contact aan de voorwaarden heeft voldaan, ze niet alsnog wordt toegevoegd aan de automatisering. Je zult het contact handmatig moeten toevoegen.
  • Zorg ervoor dat de automatisering op "actief" staat. Er kunnen pas contacten toegevoegd worden als dit het geval is. Om ervoor te zorgen dat je automatisering actief is, selecteer je "actief" rechtsboven in de automatisering. 
  • Wanneer je de start trigger "webpagina bezocht" gebruikt, moet je ervoor zorgen dat de URL in de trigger overeenkomt met zowel de pagina als het domein. 
  • Als je geen gebruik maakt van een formulier van MailBlue, gebruik dan de trigger "schrijft zich in op lijst".

Een e-mail is niet naar je contact verzonden

  • Een contact kan zich hebben uitgeschreven voor jouw e-mails. Contacten die zich uitschrijven, zullen de actie "e-mail verzenden" overslaan in de automatisering. Meer informatie over contact status vind je in het volgende artikel: Contact status toegelicht
  • De e-mail is mogelijk niet in de inbox van je contact terecht gekomen, maar in de ongewenste    e-mailbox. 
  • Een contact heeft de automatisering doorlopen voordat je de actie 'e-mail verzenden' hebt toegevoegd. 
  • Loop het automation pad van je contact na om te zien hoe ze gestart zijn, waarom ze geen        e-mail hebben ontvangen, enzovoort.

Een contact heeft het verkeerde pad gevolgd bij een “als/anders” actie

  • Check de voorwaarden van je "als/anders" actie om na te gaan of je contact hieraan heeft voldoen. Denk een aan, bij de "of" opties hoeft maar één van de voorwaarden van toepassing te zijn. Bij de "en" optie is het nodig dat alle voorwaarden gelden voor het contact. 

Je automatisering testen

Om er zeker van te zijn dat de automatisering werkt, raden wij aan om eerst een testcontact toe te voegen aan de automatisering. Op deze wijze kun je eventuele problemen bekijken en oplossen voordat je contacten worden toegevoegd. 

Je kunt op de volgende manier een testcontact aanmaken en toevoegen aan de automatisering:

1. Klik op "Contacten". 

2. Klik op de knop "Contactpersoon toevoegen". 

3. Vul het contactformulier in met de contactgegevens.

4. Klik op de knop "Toevoegen" om het contact toe te voegen.

cccab8c4-e5d8-4051-aa43-0559a1b8bcc5.png

5. Voeg het testcontact toe aan de automatisering en volg de stappen uit de automatisering. Je kunt eventueel wachtstappen overslaan. 

 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0